Anders Tegnells besked till biblioteken: Inga problem att ha öppet

6 apr 2020 • 2 min

Så länge rekommendationerna följs finns ingen anledning till att folkbiblioteken inte kan ha öppet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell och lägger till att han personligen tycker att det är jätteviktigt att komma åt böcker.

Medan biblioteken har stängt i många andra länder håller de flesta folkbiblioteken i Sverige fortsatt öppet. Trots att bibliotekarier vittnar om att det ibland kommer sjuka besökare och att gymnasieelever på vissa håll samlas på biblioteken när skolorna har stängt.

Men enligt statsepidemiolog Anders Tegnell kan biblioteken fortsatt ha öppet utan problem, så läng bara vissa riktlinjer följs. Det sade han till Biblioteksbladet på Folkhälsomyndighetens presskonferens på måndagen.

– Samma sak gäller för biblioteken som för all annan verksamhet där många personer samlas. Det finns ett antal rekommendationer om hur man i olika typer av verksamheter ska minska risken för smittspridning. Kan man följa dem på ett bra sätt är det väl jättebra om biblioteken fortsätter att vara öppna.

Det finns inget som talar för att smittan sprids på det sättet

Råden handlar om att det inte ska vara för trångt mellan besökare och att det ska finnas möjlighet att tvätta händerna.

– Man ska se till att folk inte sitter för tätt tillsammans. Gör man det kan mycket väl biblioteken fortsätta att fungera.

Anders Tegnell passade också på att säga att han personligen tycker att det är ”jätteviktigt” att läsa och komma åt böcker.

Hur ska då biblioteksanställda resonera när de hanterar återlämnade böcker? Om en låntagare som är sjuk i covid-19 lämnar tillbaka en bok, kan smittan föras vidare till den som sedan hanterar boken?

Nej, svarar Anders Tegnell, så fungerar inte den nya coronasmittan.

– Det finns inget som talar för att smittan sprids på det sättet. Den sprids från person till person. Så böcker som du petar in i något inkast någonstans och ligger där en stund kommer definitivt inte att smitta någon.

Statsepidemiolog Anders Tegnell på måndagens pressträff med anledning av spridningen av det nya coronaviruset.