BBL testar: Bokbussen Sigge

6 aug 2018 • 2 min

Vad? Biblioteksbussen Sigge. Var? Vid äldreboendet Vårdbo i Norrtälje. För vem? Alla.

Foto: Jennie Aquilonus.

Sigge signalerar sin ankomst med jazziga toner, men behagligt, inte på något framfusigt glassbilsvis. Jingeln är komponerad av George Riedel och framförd av trumpetaren Jan Allan. Bokbussen svänger in framför äldreboendet Vårdbo i Norrtälje prick 14.20. Tre damer och två rullatorer väntar i solen. Det här är ett av den ljusblå bokbussen Sigges sex stopp i dag. Varje månad besöker han över hundra platser i kommunen.

Maria Anderhagen, som är bokbussansvarig, hoppar ner ur det breda bussförarsätet och känner igen en av besökarna. Marianne har bott i trakten och använt bussen sedan 1983.

Det är full pressbevakning i dag. Förutom jag själv är en reporter från Norrtelje Tidning på plats, Sigge och möjligheten att låna böcker ska med när helgbilagan tipsar om saker att göra under sommaren.[fakta id=”18230″]

Två av damerna stegar upp för Sigges trappsteg. Den tredje väntar med påsen med böcker som ska återlämnas i handen, medan Maria Anderhagen tar fram fjärrkontrollen. Trappstegen åker in och rullstolshissen fälls ut. Damen åker upp runt en meter i vädret och kan kliva rakt in. ”Vilken lyx!” utbrister hon.

Inne i magen på den tolv meter långa bussen gömmer sig ett bibliotek i miniatyr, som ändå känns ganska rymligt. Sortimentet består av cirka 3 000 titlar. Precis vid ingången lockar ljudböckerna i en snurrhylla. Längs väggarna sitter hyllor fyllda med böcker, tidskrifter och filmer. Gröna skyltar talar om att här finns allt från romaner för barn, unga och vuxna till poesi och böcker om trädgård och matlagning. Längst in vid återlämningsdisken står de populära deckarna. På nytt och aktuellt-hyllan visas bland annat Jörn Donners Blod är tunnare än vatten och Barnet av Fiona Barton.

Foto: Jennie Aquilonus.

Två mjuka bänkar erbjuder sittplats för den som vill bläddra lite. Vid förarsätet spelar radion musik på låg volym och här framme, nära ingången sker utlåningen. I bussen vilar en hemtrevlig och mysig känsla. Bibliotekarien Ingrid Claesson assisterar två av besökarna. En kvinna är här för att låna både till sig själv och till sin synskadade granne inne på boendet.

När Sigge kommer tillbaka nästa gång är det dags att lämna tillbaka lånen, men de kan också lämnas på andra bibliotek i kommunen. Jag får veta att bussen är uppkallad efter bibliotekarien Sigfrid Grähs, som startade bussverksamheten 1968. Då körde en paketbil runt med 800 böcker. I år firas alltså 50-årsjubileum.

En man kommer in och letar efter böcker som han själv har skrivit, de finns inte. Den som inte hittar det hen söker kan beställa önskad titel till nästa gång. Det är lätt att förbereda sig på mötet med Sigge. På Norrtälje kommuns hemsida finns information om hans historia, innehåll, färdväg, datum och två filmer.

En kvinna som jobbar på äldreboendet vill ha tips på böcker till högläsning. Efter lite drygt en halvtimme är det dags för Sigge att köra vidare mot dagens sista stopp, en förskola.