Ny vision för Sveriges bibliotek

15 maj 2019 • 2 min

Svensk biblioteksförening presenterar en ny vision som visar på bibliotekens betydelse. I morgon beslutar årsmötet om den ska fastställas. ”Visionen hjälper oss att lyfta blicken”, säger Johanna Hansson, styrelseordförande i Svensk biblioteksförening.

Foto: Getty.

Vid Svensk biblioteksförenings årsmöte 2017 beslutade man sig för att ta fram en gemensam vision för biblioteksväsendet. Visionen är nu färdig och består av två sidor text med tre övergripande rubriker: bibliotek bygger demokratiska och hållbara samhällen, bibliotek möjliggör kreativitet och lärande och bibliotek stärker den intellektuella friheten (läs mer i faktarutan här nedan).

– Jag tycker att vi har kokat ner visionen till det mest väsentliga, tre till synes ganska enkla men raka punkter. Visionen hjälper oss och andra att lyfta blicken, att inte gå ner i detaljer utan fokusera på vad som är meningen med biblioteken, säger Johanna Hansson, styrelseordförande i Svensk biblioteksförening.

Johanna Hansson. Foto: Stina Loman.

Visionen sträcker sig fram till år 2030 och riktar in sig på användarna snarare än det interna bibliotekssystemet. Tanken är att den ska användas för att synliggöra för politiker och opinionsbildare den nytta biblioteken har för individen och samhället. Den kan exempelvis fungera som stöd i lobbyarbete eller i samband med remisssvar.

– Många medlemmar behöver motivera sin verksamhet och då kan visionen komma till användning. Sen får man klä den i de kläder som behövs utifrån de sammanhang man befinner sig i, säger Johanna Hansson.

Arbetet har pågått sedan 2017. Det har arrangerats flera workshops och möten för att bolla åsikter och tankar.

Nyligen presenterades ett omfattande förslag till nationell biblioteksstrategi, varför behövs föreningens vision?

– Visionen sträcker sig längre fram i tiden än strategin. Föreningen behöver tala om vad vi jobbar för och vad biblioteken kan var. Det går inte heller riktigt att jämföra en strategi med en vision. Förslaget till nationell strategi tar sin utgångspunkt i bibliotekslagen. Vår vision skulle snarare kunna komma till användning den dag som nuvarande lag ska revideras. Visionen pekar på centrala områden att bevaka och lyfta fram i olika sammanhang, till exempel i samband med att lagar och strategier ska tas fram som berör biblioteken.

Visionens framtid avgörs vid Svensk biblioteksförenings årsmöte den 16 maj.

Om visionen antas av årsmötet, hur ska ni se till att den följs?

– Om den antas är det upp till styrelsen att jobba vidare med visionen, se till att den blir känd och att vi agerar utifrån den, säger Johanna Hansson.

[fakta id=”19857″]