Biblioteksbesök populäraste kulturaktiviteten i USA

29 jan 2020 • < 1 min

Det är mer populärt att gå till biblioteket än att gå på bio i USA. Det visar en färsk Gallup-undersökning.

Amerikaner går oftare till biblioteket än på bio, enligt en Gallup-undersökning.

Vuxna amerikaner i genomsnitt går till biblioteket 10,5 gånger per år, visar en undersökning från Gallup som Dagens Nyheter också har rapporterat om. Det är dubbelt så ofta som de går på bio och mer än dubbelt så ofta som de går och tittar på sportevenemang.

Kvinnor går mer till biblioteket än män, även om också männen oftare går till biblioteket än på bio och sport. Men den stora skillnaden finns hos kvinnorna som går till biblioteket mer än 13 gånger per år. Unga vuxna mellan 18 och 29 år går oftare på bibliotek än äldre.

Undersökningen visar också att ju högre inkomst desto mer sällan tenderar amerikanerna att gå till biblioteket.

Undersökningen gjordes i december förra året.