Bokmässan 2021 är invigd

23 sep 2021 • < 1 min

Med en särskild hyllning till Dawit Isaak och Gui Minhai välkomnade Frida Edman, chef för Bokmässan, både fysiska och digitala besökare till årets mässa.

”Ta hand om mina barn, se till att de går i skolan”, var de sista orden Dawit Isaak yttrade innan han fördes bort till fängelse för 20 år sedan, läste Frida Edman i sitt välkomsttal. Liksom tidigare finns två tomma stolar för Dawit Isaak och Gui Minhai på Bokmässan, som en symbol för att de inte har möjlighet att vara med. Ghirmay Yohannes, som har porträtterat Dawit Isaak och hans fängslade kollegor, läste högt om ett möte med journalisten som fortfaranade sitter fängslad för att ha använt sin yttrandefrihet.

Demokrati, Läs läs läs och nordisk litteratur är teman för årets bokmässa. Den invigdes av Peter Örn och kultur- och demokratiminister Amanda Lind tillsammans med Frida Edman och programchef Oskar Ekström.

Peter Örn hänvisade till Selma Lagerlöf, första kvinnan i Svenska Akademien och en av de kvinnor som fick rösta för första gången för hundra år sedan.

– Demokratin är överlägsen, det är det enda samhällsskikt som har respekt för varje enskild människa. Den är värd att värna varje dag.

– Läsandet och språket är inte bara nyckeln till arbete och försörjning utan även till frihet och egen makt. Tillgången till läsningen och språket är kanske det viktigaste för deltagandet i det demokratiska samhället, sade Amanda Lind.

Mer om programmet för Bokmässan 2021 finns här.

Bokmässans program för bibliotek finns här.