Efterlängtad öppning av biblioteket

9 feb 2021 • 4 min

Efter drygt tre månader har Trosa bibliotek öppnat dörrarna igen. ”Det här var verkligen efterlängtat”, säger Birgitta Eriksson, en av de första besökarna efter pandemistängningen.

Agneta Hedlund och Carola Eriksson gör klart de sista förberedelserna inför öppningen. När besökarna kommer in ska personalen hålla sig bakom disken och självbetjäning är det som gäller. Foto: Annika Clemens

– Vi har haft stängt i över ett kvartal, det är helt sjukt, konstaterar bibliotekschef Malin Lundin.

Men på måndagen är det dags att öppna igen. In i det sista förbereder personalen för att ta emot besökare igen. Reserverade böcker plockas fram och lappar om de senaste direktiven sätts upp. För när biblioteket öppnar igen är det självservice som gäller och personalen ska hålla sig bakom disken. Både för att minska trängsel och för att arbetsmiljön ska vara trygg.

– Det är roligt, men det känns lite ovant och småstressigt med alla nya rutiner. Vi vill gärna att det ska bli så bra som möjligt, säger Malin Lundin, bibliotekschef.

– Vi hoppas att de som vill komma in blir nöjda nu och att alla känner sig trygga.

Biblioteket öppnar senare på morgnarna för att personalen ska hinna plocka fram allt som ska fram innan besökarna kommer. – Men vi försöker att inte minska öppettiderna på kvällen, det är lättare att undvika trängsel om vi har öppet längre, säger Malin Lundin. Till vänster: Agneta Hedlund.

Klockan börjar närma sig elva och öppningstid och det rycker i dörren. Rullvagnarna med skyltar som uppmanar till distans ställs framför öppningen intill disken. En ny skärm av plexiglas ska snart sättas upp. Även den digitala besöksräknaren som ska möta biblioteksbesökarna i ingången är lite sen, men väntas inom kort.

– Vi kommer också att ha en QR-kod utanför biblioteket så att alla kan se hur mycket folk som är inne. Och man kan titta hemifrån via hemsidan och se om det är en bra tid att gå till biblioteket, säger Malin Lundin.

Klockan tickar vidare och det är dags att släppa in 2021 års första besökare. Birgitta Eriksson och Annika Persson är på plats när dörrarna öppnas:

– Det här har man längtat efter, säger de samtidigt som de kliver in genom dörrarna.

Handsprit vid ingången. Barbro Setzman har saknat biblioteket och är på plats strax efter öppning.

De uppskattar att det har gått att hämta böcker även när biblioteket var stängt, men tycker inte riktigt att det är samma sak som att gå och leta i hyllorna.

– Just att få gå hit och ta på böckerna, det är underbart, säger Birgitta Eriksson.

Beskedet om att biblioteken i Trosa och Vagnhärad skulle stänga kom kort efter höstlovet när smittspridningskurvan hade stigit brant i den lilla kustorten. Trots att Malin Lundin var förberedd efter diskussioner i ledningsgruppen, kom beskedet lite som en chock.

– Inställningen i Trosa har alltid varit att vi ska hålla öppet, men så stack kurvan i väg rakt upp. Jag har aldrig varit med om något liknande, det var otroligt konstigt att stänga. Men det gällde att göra det bästa av det samtidigt som det var tråkigt.

Det tycker Carola Eriksson, biblioteksassistent, också. Hon har jobbat på bibliotek i 30 år och har aldrig varit med om att det har varit stängt så länge.

– Det har varit jättetråkigt att inte ha kontakten med låntagarna. Det har fungerat och man måste tänka på läget i samhället, men det är väldigt annorlunda.

Under de månader som biblioteket har varit stängt har personalen haft händerna fulla med att plocka fram böcker och lämna utanför biblioteket till låntagarna, även om antalet utlån har minskat.

– Det har varit fullt upp. Vanligtvis har vi meröppet och då kan låntagarna hämta sina böcker själva, men det har de inte kunnat göra nu, säger bibliotekarie Agneta Hedlund.

– Jag trodde nog att vi skulle få mer tid över, men telefonen har gått varm. Det visar att vi har aktiva låntagare och att vi behövs.

De flesta har visat förståelse och tacksamhet för de tjänster som ändå har funnits. Men de som uppskattar att läsa tidningar på biblioteket och som behöver tillgång till dator och skrivare har varit mer missnöjda.

– En del uttrycker sin besvikelse och frustration när de inte kommer fram på telefonen. Hela den här perioden har varit så påfrestande för alla och ibland kommer frustrationen bara ut. Man får försöka ha förståelse för det, säger Malin Lundin.

Någon gång kring jul, när regeringen ändrade sitt besked om huruvida biblioteken bör vara öppna eller ej, var det också någon som ifrågasatte om det verkligen var lagligt att hålla biblioteket stängt.

Strax efter öppning står Barbro Setzman och letar efter nya böcker vid bokhyllan. Hon läste i lokaltidningen att biblioteket skulle öppna och bestämde sig för att gå dit så snart det var möjligt. När beskedet om stängning kom i november var hennes första tanke: ”Nej, inte biblioteket också.”

– Jag har verkligen förståelse för varför, men det är tråkigt. I dag tror jag tror många är glada för att det är öppet igen.

Så till sist får Birgitta Eriksson hjälp på plats med att låna böcker och Agneta Hedlund får träffa biblioteksbesökare igen.

1. Blir nyfiken på QR-koden. Vill ni berätta mer om den? Har ni tagit hjälp av något företag? Finns det fler biblioteket som använder QR-kod när det gäller att räkna och hålla koll på antal besökare?