Fichtelius: Biblioteksstrategin riskerar att bli "blaha blaha"

14 apr 2022 • 2 min

Erik Fichtelius efterlyser i en debattartikel konkreta politiska åtgärder, inte minst vad gäller digitaliseringen av arkiv och bibliotek. Trots en uppmaning till kulturministern har han inte fått någon respons från politiken.

Erik Fichtelius, utredare av en nationell biblioteksstrategi.

”Låt inte bibliotekens skatter vittra sönder”. Så löd rubriken till den debattartikel den tidigare biblioteksutredaren Erik Fichtelius skrev i Dagens Nyheter i måndags.

Mellan åren 2015 och 2019 var han samordnare för arbetet med att utforma ett förslag till nationell biblioteksstrategi vid Kungliga biblioteket. Bland förslagen märktes att biblioteken skulle bli en del av totalförsvaret, att skolbiblioteken skulle stärkas som pedagogisk resurs för alla elever och att KB skulle få i uppdrag att skapa ett nationellt digitalt bibliotek öppet för alla överallt.

Varför skrev du debattartikeln, Erik Fichtelius?

– Jo, det pågår ett konkret arbete på kulturdepartementet när det gäller att skriva en biblioteksstrategi utifrån vårt förslag. Vad jag förstår riskerar det att bli blaha, blaha. Och för att peka på att det inte borde bli det, skrev jag artikeln och för att sätta press på den nya kulturministern.

– Författarförbundet lyfter i sitt nya litteraturpolitiska program att man ska genomföra strategiförslaget och i Göteborgs-Posten skrev företrädare för Kungliga biblioteket och de stora universitetsbiblioteken en debattartikel där de menade att Sverige ligger efter i digitaliseringen av kulturarv. Så det bubblar lite här och var.

Vad har du fått för reaktioner på artikeln där du kräver att den socialdemokratiska kulturministern Jeanette Gustafsdotter går från ord till handling?

– Det sedvanliga när man lägger upp texter på nätet. En massa glada tillrop från branschen och från vänner. Men det som behövs är ju att regeringen agerar.

Har du hört något från kulturministern?

– Nej.

Vad vill du främst ha för besked från regeringen?

– Att det blir en biblioteksstrategi. Vårt förslag var både välförankrat och genomarbetat. En del har redan genomförts. Som satsningen på biblioteksverksamheten för nationella minoriteter och pliktutredningen. Men det återstår dock att införa en ny pliktlag.

– Gustav Fridolins utredning med förslag om bemannade skolbibliotek, den har kulturministern sagt att hon har lagt i en handväska. Så mitt budskap är egentligen: ”Ta det som ni säger är viktigt, på riktigt.” Det allra viktigaste är att man ser till att starta en digitalisering av vårt kunskapsarv, som i stort sett alla andra länder redan har gjort i den civiliserade världen.