Helgöppet i Stockholm

19 aug 2013 • < 1 min

Från och med den här veckan kommer alla folkbibliotek i Stockholm att hålla helgöppet – åtminstone någon dag i helgen. Dessutom kommer alla bibliotek att hålla öppet minst fyra dagar i veckan. Mest öppethållande blir det I Kista och Skärholmen – där har har biblioteken öppet 362 dagar om året. Stockholmsbiblioteken blir tillgängligare när öppettiderna förbättras i höst.  Alla bibliotek från Husby i norr till Farsta i söder kommer att ha öppet minst fyra dagar i veckan, varav minst en helgdag. Förändringen är ett led i arbetet för att Stockholms stadsbibliotek ska hålla öppet invånarna har möjlighet att besöka dem.

Detta betyder att nio bibliotek som förut haft helt stängt under helgerna kommer att ha öppet minst en av dagarna. Antalet helgöppna bibliotek ökar alltså med 30 procent. Totalt tio bibliotek utöver Kista och Skärholmen kommer att få utökade öppettider.

Sammanfattningsvis kommer det att se ut så här:

• Alla bibliotek kommer att ha öppet minst fyra dagar/vecka, varav minst en helgdag.
  • Kista och Skärholmen kommer att ha öppet 362 dagar/år. De håller stängt endast midsommardagen, juldagen och nyårsdagen.
  • Nio bibliotek som förut haft helgstängt får nu öppet minst en av dagarna. De biblioteken är: Sköndal, Hagsätra, Örby, Stora Essingen, Björkhagen, Telefonplan, Blackeberg, Hjorthagen och Slussen/Gamla stan.
  • Totalt tolv bibliotek får utökade öppettider.
  • De nya öppettiderna gäller från och med  måndag 19 augusti.
  • Stockholms stadsbibliotek har 40 bibliotek runt om i Stockholm och ger även service via biblioteket.se, m.biblioteket.se, Internationella biblioteket, Regionbiblioteket och via bibliotekstjänster på drygt 50 platser