Hållbarhet saknas i biblioteksplanerna

10 dec 2021 • 2 min

Hållbarhetsmålen i Agenda 2030 är sällsynta i biblioteksplanerna. Men allt arbete som görs syns inte där, tror Anna-Stina Takala på Kungliga biblioteket.

Anna-Stina Takala, handläggare på Kungliga biblioteket.

Kungliga biblioteket har granskat samtliga kommunala biblioteksplaner som beslutades förra året. Genomgången visar att det är sällsynt att klimat och andra hållbarhetsfrågor tas upp i planerna, berättar KB:s handläggare Anna-Stina Takala.
– Samtidigt tror vi, utifrån samtal med medarbetare på bibliotek, att flera bibliotek förhåller sig till andra kommunala planer på området Agenda 2030, utan att det nödvändigtvis syns i biblioteksplanen.
Granskningen av biblioteksplanerna räcker därför inte för att säga något bestämt om bibliotekens arbete med klimat och annan hållbarhet, fram­håller Anna-Stina Takala.
– Det är nödvändigt att se kommunernas totala hållbarhetsarbete för att få helhetsbilden.

7 av 78 biblioteksplaner nämner klimat

I endast 11 av de 78 planer som beslutades förra året nämns hållbarhetsfrågor i generella termer. I 7 av dessa 11 planer framhålls klimat specifikt.
– Man preciserar i flera fall att uppdraget innebär att öka allmänhetens kunskap om en hållbar livsstil och klimatfrågor, säger Anna-Stina Takala.
Det kan till exempel handla om samarbete med andra förvaltningar i kommunen.
– En del hänvisar till bibliotekets funktion att låna ut och därmed återanvända samma medier om och om igen, utöver att ha en låg klimatpåverkan i olika delar av verksamheten.

Förra gången KB gick igenom de kommunala biblioteksplanerna var 2017, men då gjordes inga noteringar om förekomsten av hållbarhetsfrågor. Det går därför inte att sätta resultaten för 2020 i relation till äldre siffror.
– Vi tänker oss dock att följa frågan framåt och då kanske vi också kan göra olika kvantitativa sökningar i äldre planer, säger Anna-­Stina Takala.

Läs också ›› Biblioteket i Uleåborg har prisats för sitt klimatarbete

Fakta Agenda 2030

Målen för hållbar global utveckling och de 169 delmålen är samlade i Agenda 2030. De antogs av världens länder 2015. Här är de 17 målen:
  1. Ingen fattigdom.
  2. Ingen hunger.
  3. God hälsa och välbefinnande.
  4. God utbildning för alla.
  5. Jämställdhet.
  6. Rent vatten och sanitet för alla.
  7. Hållbar energi för alla.
  8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.
  9. Hållbar industri, innovationer och infrastruktur.
  10. Minskad ojämlikhet.
  11. Hållbara städer och samhällen.
  12. Hållbar konsumtion och produktion.
  13. Bekämpa klimat­förändringarna.
  14. Hav och marina resurser.
  15. Ekosystem och biologisk mångfald.
  16. Fredliga och inkluderande samhällen.
  17. Genomförande och globalt partnerskap.

Artikeln publicerades i Biblioteksbladet nummer 4, 2021.