Inga fjärrlån från Umeå

23 jun 2020 • 2 min

Sveriges depåbibliotek och lånecentral håller sommarstängt och i höst införs lånebegränsningar. ”Utgifterna överensstämmer inte med de medel vi har”, säger enhetschefen Magdalena Sjöström.

Magdalena Sjöström, enhetschef vid Sveriges depåbibliotek och lånecentral i Umeå. Foto: privat.

Antalet utlån från Sveriges depåbibliotek och lånecentral ökade med 70 procent mellan 2017 och 2019.

– Under månaderna från januari till dagens datum har lånen fortsatt ökat, konstaterar enhetschefen Magdalena Sjöström.

Däremot har verksamhetens budget inte vuxit i paritet med efterfrågan utan stått still i flera år.

Som en direkt följd av det ekonomiska läget stoppas utlånen under sommaren och när verksamheten återupptas i höst kommer depåbiblioteket inte längre att låna ut böcker utgivna under de senaste fem åren.

Inför 2020 gjorde Umeå kommun en analys av följderna om verksamheten inte tillfördes mer resurser. Den övergripande slutsatsen var att uppdraget ”gällande kompletterande medieförsörjning inte kan genomföras på förväntad kvalitetsnivå”.

Vad händer om inte anslaget höjs?

– Jag tror att du får återkomma med den frågan i september, säger Magdalena Sjöström.

Analysen och budgetäskandet har ännu inte fått genomslag hos Kungliga biblioteket som står för Sveriges depåbiblioteks och lånecentrals finansiering.

– Pengarna vi har till uppdraget är begränsade, men vi har tillsammans med Umeå dialogmöten om hur vi ska möta det här. Det är en gemensam utmaning, säger Anna Lundén, chef för KB:s enhet för nationell bibliotekssamverkan.

Exakt hur framtiden kommer att gestalta sig är ännu ovisst. Hos KB pågår en intern utredning om stärkt depåbiblioteksverksamhet, som ska vara klar i höst.

Anna Lundén. Foto: Kungliga Biblioteket.

– Vi hoppas komma fram till hur vi ska jobba vidare gemensamt för att tillgodose medieförsörjningen i hela landet och bättre utnyttja fjärrlånekompensationen, säger Anna Lundén.

En yttre faktor som kommer att spela in är vad regeringen eventuellt kommer fram till kring den nationella biblioteksstrategi som KB föreslog för drygt ett år sedan.

–Den pågående översynen av pliktlagstiftningen blir också ett viktigt inspel, säger Anna Lundén.