Bibliotekarier kämpar för barns rätt att läsa bortrensade böcker

30 mar 2022 • 2 min

Skolor i USA tar bort böcker som riskerar att uppröra föräldrar från sina bibliotek, utan att varken kommunicera eller kommentera. Böckerna som plockas bort handlar ofta om hudfärg, hbtq-frågor och genus.

Enligt tidningen The Washington Post blir det allt vanligare att skolor i USA bannlyser böcker. De flesta av dessa händelser rapporteras inte men the American Library Association’s Office for Intellectual Freedom konstaterade 330 bokcensur-incidenter på tre månader, från september till och med november förra året. Det är den högsta siffran sedan organisationen började sin kartläggning 1990.

Många av böckerna tas bort från skolorna efter att vita, konservativa föräldrar, påhejade av lobbyister, engagerat sig. Då handlar det oftast, skriver The Washington Post, om böcker om HBTQ-frågor, hudfärg och rasism.

Samtidigt, i stater som Tennessee, Idaho och Oklahoma, arbetar lagstiftare för att få igenom lagförslag som skulle begränsa skolbibliotekens utbud. I Idaho föreslås det även att bibliotekarier ska straffas med böter och upp till ett års fängelse om de lånar ut böcker med explicit innehåll till studenter som inte fyllt arton år.

Artikeln i The Washington Post beskriver hur skolbibliotekarier strider för att biblioteken ska kunna erbjuda barn och ungdomar även titlar som ifrågasätts av skolledning, föräldrar och politiker. Bibliotekarierna strider även för att böcker som plockats bort av olika anledningar ska komma tillbaka till hyllorna. I texten återges bland annat vad Caroline Mickey, skolbibliotekarie i Hamilton County, Tennessee, sa i ett tal på ett möte med skolans ledning. Även de böcker som dömts ut av föräldrar där, handlade om hudfärg, sex och genus och Caroline Mickey berättade att böcker alltid har varit hennes sätt att fly, att drömma sig bort: ”Inte för att mitt liv var tråkigt, men för att jag bara hade ett liv”. Hon förklarade att hon vill veta mer om andras erfarenheter och att litteraturens värld erbjuder en naturlig och trygg plats där det går att diskutera allt som är svårt och obekvämt med att leva.

Men böcker som upprör och väcker känslor, de fortsätter att försvinna från amerikanska skolbibliotek.

1. Helt klart finns i USA en utbredd sexualmoralism grundad i kristen tro som gör att en stor del av befolkningen har låg tolerans för alla typer av sexskildringar såväl som förespråkande av samkönade äktenskap, transsexualism och dylikt. Men å andra sidan finns också en extremt radikal vänster vars syn på sexualitet och kön jag vågar påstå får även genomsnittssvensken att reagera med avståndstagande, och som vad det verkar har en hel del anhängare i det amerikanska skolsystemet. Man måste följaktligen förstå dessa saker i ett slags kulturkrigsperspektiv. De kan inte förstås som bara konservatism vs yttrandefrihet. Och jag kan därför inte låta bli att undra över exakt hur alla de där böckerna egentligen ser ut… Är det kanske i många fall böcker som även ovan nämnde genomsnittssvensk inte skulle vilja se i händerna på sina barn? I WP-texten som artikeln bygger på hävdas t.ex. att en av de angripna hbtq-böckerna innehåller en grafisk skildring av ”an encounter between an apparent teenager and an older, bearded man”. Eller är det böcker med ett väldigt propagandistiskt anslag, som t.ex. inte bara berättar att transsexuella existerar och bör behandlas med respekt, utan även aktivt uppmanar lättpåverkade barn att ompröva sin egen könsidentitet?

(För övrigt noterar jag i WP-texten särskilt detta: ”And, in response to the emailers’ concerns, Lucas has ordered a book by prominent Black conservative author Thomas Sowell. That text, Lucas explained, is meant to counterbalance books about racism by Ibram X. Kendi — books she intends to keep on the shelves.” Så först när vissa föräldrar kommit med kritik mot urvalet har hon alltså funnit en anledning att förse eleverna med mer än ett perspektiv i en väldigt aktuell och kontroversiell fråga… Kanske inte så dåligt då att föräldrarna lägger sig i skolbiblioteksverksamheten?)