Grannländernas uppmaning: ”Håll biblioteken öppna”

13 nov 2020 • 3 min

När många kommuner stänger biblioteken i Sverige gör grannländerna tvärt om. Biblioteken håller öppet och biblioteksföreningarna i Norge, Danmark och Finland uppmanar kommunerna att inte stänga.

Rauha Maarno, verksamhetsledare på Finlands biblioteksförening, ångrar att de accepterade beslutet att stänga biblioteken i våras.

När pandemin kom i våras stängde folkbiblioteken i såväl Danmark som Norge och Finland, medan de allra flesta svenska kommuner höll öppet, men med restriktioner. Men när det som kan vara en andra våg av pandemin nu sköljer över Europa är situationen den motsatta: Allt fler svenska kommuner stänger sina folkbibliotek, men nästan alla bibliotek håller öppet i grannländerna.

Vänligen, gör inte som vi gjorde

Rauha Maarno, Finlands biblioteksförening

Rauha Maarno, verksamhetsledare för Finlands biblioteksförening, ångrar att de inte protesterade mer i våras när biblioteken stängde.

– Jag är jätteledsen att det beslutet togs och att vi inte gick emot det. Men det var en så stor chock med epidemin, alla var jätterädda och ingen ifrågasatte det beslutet, berättar hon.

– Jag ångrar så mycket att vi accepterade det här så lätt. Det är lite skrämmande faktiskt.

I Finland var nedstängningen total. Bibliotekspersonalen plockades till andra arbetsuppgifter i kommunerna och vissa blev till och med tvungna att ta ut semester eller tjänstledigt.

– Det ledde till att det inte fanns någon biblioteksservice. Det fanns ingen personal och allt var stängt.

Konsekvenserna som man har sett hittills var att läsningen minskade och att studenter fick problem att hitta kurslitteratur.

Sedan i juni är biblioteken öppna igen. Personalen bär ansiktsmask och det finns skärmar av plexiglas. Om en stängning skulle föreslås igen, skulle biblioteksföreningen motsätta sig det.

– Vi skulle säga att det är möjligt att hålla öppet på ett säkert sätt, och att biblioteken är viktiga, säger Rauha Maarno.

Steen Bording Andersen, ordförande Danmarks biblioteksforening.

Även i Danmark uppmanar biblioteksföreningen kommunerna att hålla biblioteken öppna.

– Vi tycker verkligen att de ska hålla öppet, vi är överens med fackföreningarna även om de är lite mer strikta. Vi har hittat en medelväg och ingen vill stänga nu, säger Steen Bording Andersen, ordförande i Danmarks biblioteksforening.

När biblioteken stängde i mars och april syntes framför allt en stor ökning i digitala utlån. En studie vid Köpenhamns universitet som undersökte utlån av barnböcker visade också att skillnaden ökade mellan välutbildade familjer och familjer där föräldrarna saknar högskoleutbildning.

Förutom biblioteken på norra Jylland som håller stängt för närvarande med anledning av de smittade minkarna, håller de danska biblioteken öppet sedan i maj. Fortfarande med olika typer av restriktioner för att minska risken för smittspridning.

– Vi har angelägna biblioteksbesökare, vi har ett tryck på oss att hålla öppet, säger Steen Bording Andersen.

I en debattartikel uppmanar biblioteksföreningen i Norge, tillsammans med fackförbundet för bibliotekarier, Bibliotekarforbundet, alla kommuner att så länge det är möjligt undvika att stänga biblioteken.

”Det är viktigt att vi inte hamnar i samma situation som i våras. Biblioteken är en del av den demokratiska infrastrukturen. Vi vet också att studenter, äldre och flera andra grupper i samhället är mycket isolerade under coronan och behöver biblioteket. Att stänga den enda gemensamma fysiska mötesplatsen som är gratis tillgänglig för alla bör undvikas så långt det är möjligt.”

Vidar Lund, ordförande i Norsk bibliotekforening.

I Oslo har fritidsaktiviteter, konserter och biografer ställt in sina program, men biblioteken håller fortfarande öppet.

– Det är av hänsyn särskilt mot barn och unga, säger Vidar Lund, styrelseordförande i Norsk bibliotekforening.

Situationen är en annan nu än i våras, berättar han.

– Det kom så snabbt i mars, vi var inte uppmärksamma. Nu har vi gått ut och sagt till kommunledningarna att de ska hålla biblioteken öppna. De är en del av den samhällsviktiga verksamheten.

Vi har ett tryck på oss att hålla öppet

Steen Bording Andersen, ordförande i Danmarks biblioteksforening

I Finland kom många klagomål på att biblioteken stängde i våras.

– Jag var lite överraskad av hur mycket feedback vi fick. Alla var jättemissnöjda. Människor behöver tillgång till kultur och information. Det är en fråga om att alla måste ha jämlik tillgång till information, säger Rauha Maarno.

Och hon riktar sig direkt till sina svenska kollegor.

– Jag kan säga till alla i Sverige: Vänligen gör inte som vi gjorde. Vänligen, håll biblioteken öppna.

1. Undrar hur många vanliga bibliotekarier i våra grannländer som instämmer i detta…