Klart med ny generalsekreterare

6 mar 2023 • < 1 min

Än så länge är det hemligt vem det blir, men det är spikat vem som tar över efter Karin Linder i Svensk biblioteksförening. ”En drömkandidat.”

Intresset för att ta över som generalsekreterare i Svensk biblioteksförening var stort. Över 40 kandidater fanns att välja bland, något som ordförande Helene Öberg, tycker är positivt.

– Det är jätteroligt. Det visar att det här är en attraktiv versamhet och att många vill jobba med Svensk biblioteksförening.

Karin Linder lämnade posten som generalsekreterare efter sex år, strax före årsskiftet, för att börja jobba på Svenska journalistförbundet. Svensk biblioteksförening tog hjälp av en rekryteringsbyrå för att hitta hennes ersättare. Rekryteringsbyrån hade annons ute, men letade också aktivt själva efter lämpliga kandidater. De letade brett, både inom och utanför bibliotekssfären.

Och nu har alltså en av de över 40 kandidaterna valts ut. Föreningen vill dock hålla det hemligt i ytterligare någon vecka eller två för att alla som behöver få informationen först ska hinna få det innan det blir offentligt.

– Vi har hållit tidsplanen, intresset var stort och vi har en drömkandidat. Jag skulle säga att det har gått riktigt bra, säger Helene Öberg.