Låg arbetslöshet bland bibliotekspersonal

16 feb 2023 • < 1 min

Arbetslösheten är mycket låg bland bibliotekspersonal, enligt en rapport från fackförbundet Dik. Och de sämre tider som väntar kommer troligen inte påverka bibliotekssektorn i stor utsträckning.

Historiskt låg. Så beskriver Dik arbetslösheten för personer som jobbar på bibliotek. Siffran ligger på 1,5 procent. Ännu lägre är den (endast 1 procent) bland personer som arbetar på arkiv.

Bland alla Diks medlemmar, som även innefattar bland annat museipersonal och kommunikatörer, är arbetslösheten något lägre bland kvinnor (2 procent) än män (2,5 procent).

Samtidigt flaggar fackförbundet för den ökade arbetslösheten som väntas under 2023 och 2024. Men den kommer troligen inte att påverka bibliotekspersonalen i någon större utsträckning då det fortfarande råder brist på utbildade bibliotekarier.

Förbundet varnar dock för att de som kommer att drabbas när tiderna blir sämre är grupper som redan i dag är överrepresenterade bland arbetslösa, exempelvis personer födda i utlandet samt personer med låg utbildning eller nedsatt arbetsförmåga.

Bland utrikes födda bibliotekarier är arbetslösheten fyra gånger högre än bland inrikes födda, enligt rapporten.

– Den höga arbetslösheten bland utrikes födda är ett stort underbetyg till hela samhället. Alla arbetsgivare måste jobba aktivt för att anställa fler utrikes födda och motverka diskriminering, säger Johanna Alm Dahlin, utredningsansvarig på Dik, i ett pressmeddelande.