Läsning i fokus på årets bokmässa

8 jun 2023 • 2 min

Hur kan biblioteken bli en farligare plats? De är en av frågorna som ställs på höstens bokmässa som med lästält, drakar och dragqueens och kändisar som läser sagor vill locka barn och unga till mässan.

Bokmässan 2023 inleds med ett litteraturpolitiskt toppmöte där läsning, litteratur och läsningens kraft ska diskuteras.

– Läsningen minskar i alla åldrar och vi läser allt mindre hemma och i skolan. De socioekonomiska skillnaderna är påtagliga, sade Frida Edman, vd för Bokmässan vid en pressträff på torsdagen då årets program presenterades.

– Vi ska också ta vårt ansvar och påtala vikten av litteratur och läsning,

Bokmässan har också tänkt till extra för att barn och unga ska känna sig välkomna. I ett särskilt lästält kan barn skaffa bibliotekskort och lyssna på kändisar som läser sagor. En representant från Drakar och dragqueens kommer också att gästa barnområdet på mässan.

Biblioteksscenen är tillbaka och bibliotekens roll i samhället lyfts liksom framtiden för bibliotek. Med tanke på inställda sagostunder frågar sig också bokmässan: ”Hur kan vi göra biblioteken ännu farligare?”

– Uppenbarligen upplevs biblioteken som en farlig plats. Men är det kontroll över verksamheten som behövs, frågar sig Sandra Lewinsson som ansvarar för förskola, skola och bibliotek på Bokmässan.

Programpunkten som handlar om hur biblioteken kan skapa medborgare som tänker friare, bryter mot normer, blir bättre på källkritik och ställer krav på sina politiker arrangeras av Sveriges författarförbund.

Frågan om bemannade skolbibliotek har en självklar plats på Bokmässan och bland gästerna finns Gustav Fridolin, regeringens tidigare utredare, Linnea Lindquist, biträdande rektor på Hammarkullsskolan och Eric Haraldsson, skolbibliotekarie och ledamot i Läsrådet.

Teman för Bokmässan 2023 är judisk kultur, staden och musik. Föreningen Judisk kultur i Sverige är också hedersgäst på årets mässa.

Frida Edman, vd för Bokmässan, och Lizzie Oved Scheja, grundare av föreningen Judisk kultur i Sverige, som är hedersgäst på Bokmässan 2023. Foto: Annika Clemens

(Några) programpunkter du inte bör missa

Sandra Lewinssons tips från Bokmässans program 2023:
  • Immersiva medier på bibliotek – Martin Törnros berättar om hur man kan bygga olika upplevelser för besökare med hjälp av det immersiva formatet, som exempelvis VR. Arrangör Biblioteksutveckling i Östergötland. Torsdag kl 10.
  • Plats för enskildhet i stadens gemensamma rum – Kyrkor och bibliotek är platser där det finns gemenskap utan samtal för den som söker stillhet och tystnad. Arrangör Svenska kyrkan. Torsdag kl 11.
  • Biblioteket mitt i byn – Varför händer det så mycket på, runt och kring norska bibliotek? Ett samtal om den norska biblioteksscenen med nationalbibliotekarie Aslak Sira Myhre och Merete Lie, chef på Deichman Björvika. Arrangör: Norges ambassad. Torsdag kl 12.
  • Skolbibliotek för dummies – Fördelarna med bemannade skolbibliotek diskuteras av Linnea Lindquist, biträdande rektor på Hammarkullsskolan och skolbibliotekarie Eric Haraldsson. Fredag kl 10.
  • Vad är en bibliotekarie värd? – Löneutveckling och kommunala budgetar lyfts på seminariet där samtalet kretsar kring vad bibliotekarier och bibliotekens verksamhet egentligen är värd. Arrangör: fackförbundet Dik. Fredag kl 13.
  • Hur gör vi biblioteken ännu farligare? – Uppenbarligen är biblioteken en skrämmande plats vars verksamhet behöver kontrolleras. Kan biblioteken bli ännu farligare? Kring detta samtalar författaren Stefan Jonsson, bibliotekarie Soledad Cartagena och Gustav Fridolin, tidigare utredare av skolbibliotek med författare Balsam Karam. Arrangör Sveriges författarförbund. Fredag kl 14.

1. Läsningen minskar och det är ett problem, och därför ska vi se till att biblioteken blir mer ovälkomnande miljöer för alla som inte delar woke-vänsterns världsbild… Vilket ska diskuteras av en panel bestående av tre personer som alla står LÅNGT till vänster om den genomsnittliga svensken…

Jag beklagar, men jag blir mer och mer övertygad om att biblioteksvärlden, och egentligen kulturvärlden i stort, är en syrefattig bubbla som till varje pris måste spräckas om kultur och verklig kunskap ska kunna frodas i samhället.