Många bryter mot lagen när program sänds på nätet

10 nov 2020 • 2 min

Att webbsända författarsamtal och andra biblioteksprogram utan ansvarig utgivare är ett brott med fängelse i straffskalan. Bara ett tiotal av landets folkbibliotek följer lagen.

Göteborgs stadsbibliotek direktsänder på Facebook när G-P:s redaktör Victoria Greve (t v) intervjuar Lydia Sandgren om hennes debutroman Samlade verk. Till skillnad från många andra har biblioteket i Göteborg anmält ansvarig utgivare.

På bilden ovan intervjuar Göteborgs-Postens redaktör Victoria Greve succédebutanten Julia Sandgren på Göteborgs stadsbibliotek i slutet av oktober. Samtalet följs av en liten publik på plats – och via Facebook.

Sedan i våras har sådana här evenemang blivit vanliga, pandemin har orsakat en våg av digital programverksamhet. Men just det här författarsamtalet skiljer sig på en formell punkt ändå från många andra liknande möten runtom i landet: biblioteket i Göteborg har vänt sig till Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) och anmält en ansvarig utgivare för livesändningar över nätet.

Det är det bara ytterligare en handfull folkbibliotek som har gjort, trots att yttrandefrihetsgrundlagens så kallade webbsändningsregel innebär att detta är ett krav.

– Det finns nog ett stort mörkertal, säger Ola Vigström, jurist på MPRT.

Antalet poster i MPRT:s register över verksamheter som anmält ansvariga utgivare i enlighet med lagstiftningens webbsändningsregel har blivit fler sedan pandemin bröt ut. Men framför allt är det religiösa församlingar som lever upp till lagen medan antalet bibliotek i registret inte uppgår till fler än tio.

Av dessa anmälningar är det några som avser specifika evenemang (t ex ”Sagostund på arabiska” i Fagersta, ”Knacka på-sångstund ”i Borås, ”Dr Strömboms Versailles” i Dorotea) medan någon endast är kopplad till biblioteket som plats (”Kommunledningen på Malå bibliotek sänds live på Youtube”).

Utgivare för direktsändningar – vad gäller?
  • Webbsändningsregeln gäller alla direktsändningar oavsett om de sker på ett biblioteks egen hemsida eller via externa plattformar som Youtube och Facebook.
  • Anmälan görs hos Myndigheten för press, radio och tv. Information om hur det går till finns på Digitekets webbplats.
  • Poddar, playtjänster och annat innehåll som inte strömmas utan ligger på webben som nedladdningsbara filer, omfattas inte av utgivarkravet

Den som av okunskap eller annan anledning undviker att anmäla en utgivare gör sig skyldig till ett lagbrott som – åtminstone formellt – kan leda till böter och till och med fängelsestraff.

– Men mig veterligen har det aldrig tillämpats på det viset, åtminstone inte mot aktörer som har missat att anmäla en webbsändning, säger Ola Vigström.

MPRT bedriver ingen spaning på nätet för att hitta webbsändningar som genomförs utan att någon utgivare finns anmäld.

Betyder det att bibliotek kan strunta i lagstiftningen?

– Nej, det skulle jag inte säga. Sanktionen finns ju där, var och en ansvarar för vilka beslut man fattar och det finns inga garantier för att saker och ting inte ska hända, säger Ola Vigström.

Den parlamentariska tryck- och yttrandefrihetskommittén har haft i uppdrag att föreslå regler som är anpassade till att alla numer kan sända via nätet. Betänkandet, som lämnades till regeringen i augusti och just nu är ute på remiss, innehåller förslag om begränsningar från skyldigheten att utse och anmäla utgivare.

1. Svar om dessa uppgifter på Myndigheten för press, radio och tv:s webbplats från Ola Vigström, juristen som uttalar sig i artikeln:
    ”Vi har blivit uppmärksammade på detta och ska ändra på webben.”

/Thord Eriksson, chefred, Biblioteksbladet

1. Ja för man tror ju att man gör rätt när man följer instruktionerna på er egen webbplats. Vad är rätt då?

2. Hej
    När man går in på MPRT s webbplats och läser i den tabell som finns där över vilka sändningar som behöver ansvarig utgivare så kan jag inte se att sändningar via tex, youtube och facebook behöver ansvarig utgivare. Rätta mig gärna om jag fattat tabellen fel. https://www.mprt.se/regelverk/ansvarig-utgivare/
    Marie Sääf bibliotekschef Linköping