Öppenhet och beredskap tema för vårens konferenser

8 mar 2023 • 3 min

Både Marskonferensen och Biblioteksdagarna är i år starkt präglade av den tid vi lever i. Den förstnämnda har beredskapstema och den sistnämnda konferensen fokuserar på öppenhet.

Lisa Gemmel, utredare på Svensk biblioteksförening.

Biblioteksdagarna arrangeras i Linköping den 24 och 25 maj och Lisa Gemmel, utredare på arrangerande Svensk biblioteksförening, konstaterar att det fanns många skäl till att välja öppenhet som tema.

– Beslutet togs i september förra året. Samhället hade ganska nyligen öppnat upp igen efter pandemin och det fanns och finns en diskussion kring tillträdesförbud. Frågan om bemannade skolbibliotek är fortfarande stor och viktig, säger Lisa Gemmel och fortsätter:

– Redan då kändes det som en relevant fråga: Vad är ett öppet bibliotek och för vem är det öppet? Under hösten och våren har det väckts frågor kring armlängds avstånd, vi har hela diskussionen kring Drag Queen Story Hour och ja, vad har folkbiblioteken egentligen råd med de kommande åren?

Öppenhet berör alla bibliotek på olika sätt. Under Biblioteksdagarna kommer det också pratas om öppen vetenskap, öppen tillgång, en viktig fråga för universitets- och högskolebibliotek.

– Upphovsrätten, hur begränsar den öppenheten? Eller gör den verk mer tillgängliga? Öppenhet är en fråga som är relevant politiskt, men även för bibliotekssektorn.

Lisa Gemmel ser bland annat fram emot Nadine Farid Johnsons föreläsning om den stora censurrörelsen som finns och pågår på biblioteken i USA.

Hon är chef för Pen America Washington.

– Det hon pratar om ser vi delar av här även här. Att vissa politiker vill begränsa och bestämma vilken litteratur som ska finnas på biblioteken, säger Lisa Gemmel.

Bland övriga föreläsare och talare märks kulturministern Parisa Liljestrand, Pelle Amberntsson, utredare på Myndigheten för kulturanalys och Siska Humlesjö, projektassistent vid Queerlit och systembibliotekarie.

Om ett par veckor är det dags för Marskonferensen i Umeå och både Christer Edeholt, biblioteksutvecklare Region Västerbotten, och hans kollega Pia Brinkfeldt, ser fram emot två dagar med beredskapstema.

Pia Brinkfeldt, biblioteksutvecklare i region Västerbotten.

– Vi är flera olika bibliotekstyper som arrangerar och det behöver vi ta hänsyn till när vi väljer tema. Vi pratar mycket om beredskap i hela sektorn just nu. Dels utifrån att det är kris och krig, bibliotekets roll i totalförsvaret och biblioteket som samhällsviktig verksamhet. Och dels utifrån den demokratiska beredskapen som biblioteken behöver ha, inte minst i tider när det kan blåsa lite, säger Pia Brinkfeldt.

Även här, precis som på Biblioteksdagarna, finns det en aktualitetskoppling i diskussionen om armlängds avstånd och påverkan på bibliotekens verksamhet.

– Det är det vi menar med demokratisk beredskap. Att till exempel kunna stå emot de högerpopulistiska idéerna som kommer fram, som när det handlar om Drag Queen Story Hour, säger Christer Edeholt.

Pia Brinkfeldt lägger till att biblioteken är förhållandevis snabba på att hantera kriser, som under pandemin. Men det som också måste diskuteras är det som händer innan krisen. Vad behöver göras innan bibliotekssektorn ifrågasätts? Hur kan biblioteken jobba med beredskapen? Dessa och andra frågor vill arrangörerna av Marskonferensen ta upp.

I år har de 189 anmälda, fler än någonsin tidigare. Detta trots att de var förberedda på att det skulle bli svårare att, efter pandemin, få besökare till ett fysiskt event. Liknande farhågor hade arrangörerna till Biblioteksdagarna, men även där ser det bra ut med ungefär lika många anmälda som senast.

Christer Edeholt, biblioteksutvecklare i region Västerbotten.

På Vävenscenen i kulturhuset Väven i Umeå, kommer bland annat Patrik Oksanen och Barakat Ghebrehawariat att tala.

– Jag tror faktiskt att vi kommer att bli lite omskakade av Patriks föreläsning. Och Barakat är väldigt pedagogisk och lätt att lyssna på. Han kommer med väldigt mycket klokt. Det är en väldigt viktig beredskap, att biblioteken jobbar antirasistiskt och mot homofobi, menar Christer Edeholt.