Öppettider endast för barn prövas i Kristianstad

6 apr 2021 • 3 min

För att komma tillrätta med stökiga gäng ska biblioteket på Gamlegården i Kristianstad stänga för vuxna två eftermiddagar i veckan. Nämndordförande Lena Ohlsson (M) tror att de hade varit hjälpta av att kunna porta vissa individer, men regeringens lagförslag dröjer.

Det har länge varit stökigt på biblioteket på Gamlegården, särskilt på eftermiddagar, då ungdomar har kommit in i gäng. I samband med pandemin i höstas blev det ohållbart. Den utlösande faktorn var när droghantering vid ett tillfälle flyttade in på biblioteket.

Biblioteket beslutade att hålla fortsatt öppet på förmiddagarna, men stängde tillfälligt på eftermiddagar för allmänheten.

Magdalena Jeppson, bibliotekschef i Kristianstad.

– Det fungerade inte för personalen så sedan dess har vi haft stängt på eftermiddagarna av arbetsmiljöskäl, säger Magdalena Jeppson, bibliotekschef.

Men biblioteket stängde inte helt. Skolbarn på mellanstadiet var välkomna in på eftermiddagarna. Några eftermiddagar i veckan hålls aktiviteter som leds av pedagoger för barnen. Det visade sig vara ett lyckat försök som barnen uppskattade.

I mars beslutade kultur- och fritidsnämnden att fortsätta att hålla eftermiddagsöppet endast för barn två dagar i veckan. Gamlegårdens bibliotek blir då ”Barnens bibliotek”. Övriga vardagar håller biblioteket öppet för alla.

– Biblioteket ligger i ett utsatt område och det har varit väldigt mycket stök och bök och vi har haft personal som har varit långtidssjukskriven. Vi vill ju få stopp på stökeriet och det måste vara tryggare. Detta är vår väg, säger Lena Ohlsson (M), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Det ger samtidigt personalen möjlighet och mer tid att samverka med fältassistenter och skola för att komma tillrätta med stöket, berättar Lena Ohlsson.

Beslutet är också ett led i kommunens och bibliotekens arbete med barnkonventionen. En barnkonsekvensbeskrivning gjordes och barnen tillfrågades. 90 procent av dem uppgav att det var en trygg plats de eftermiddagar som det var stängt för övriga.

– Barnens önskemål var att det skulle finnas fler tillfällen, säger Magdalena Jeppson.

Under pandemin får max åtta barn per eftermiddag delta. Något fler kommer att kunna vara med vid varje tillfälle i höst, men alla som önskar får inte plats. Därför finns, utöver de föranmälda platserna, även några drop-in-platser.

Regeringens utredare har föreslagit en ny lag som skulle göra det möjligt att porta stökiga individer från exempelvis bibliotek och simhallar. Enligt förslaget skulle lagen ha trätt i kraft i januari i år, men den delen av förslaget ligger fortfarande kvar på departementets bord för beredning.

Magdalena Jeppson tror dock inte att det skulle ha hjälpt dem att lösa problemen med stök på Gamlegårdens bibliotek.

– Det kanske skulle hjälpa till en början, men det känns inte som en långsiktig lösning. Då skulle man behöva ta in vakter, det är en svår situation för bibliotekspersonalen att hantera.

Två eftermiddagar i veckan blir Gamlegårdens bibliotek ”Barnens bibliotek”. Foto: Sofyan Aswad

Det tror däremot Lena Ohlsson.

– Ja, det hade inte alls varit dumt att kunna porta vissa individer. Då hade vi kunnat mota Olle i grind, säger hon.

– Det här är ju ungdomsgäng som har busat, det är jättesvårt för bibliotekspersonalen som inte vet vilka de är.

Visserligen är det inget Lena Ohlsson skulle önska i förlängningen, men vid vissa tillfällen då det finns behov hade det varit bra, säger hon.

– Många blir maktlösa när smålymlar tar över, så vill vi inte ha det.

Det är oklart varför lagförslaget dröjer och från justitiedepartementet meddelas att de inte vet när det kommer nya besked.

För närvarande håller biblioteket på Gamlegården öppet en eftermiddag i veckan. Till hösten, när den nya ordningen träder i kraft, ska biblioteket vara öppet för allmänheten tre eftermiddagar i veckan och två endast för barn.

1. Lite svårförståelig text; är det vuxna, ”smålymlar” eller ungdomar som stökar? Var går gränsen mellan barn, ungdomar och vuxna här?