Nytt lagförslag: Porta stökiga besökare

29 jan 2019 • 2 min

Porta besökare som upprepat stör ordningen eller begår brott i offentliga verksamheter som bibliotek. Det föreslår en ny utredning.

Genrebild. Foto: Getty.

Förra veckan tog justitie- och migrationsminister Morgan Johansson emot en utredning som föreslår en ny lag om tillträdesförbud på bibliotek, butiker och badanläggningar.

Enligt utredaren ska en person få tillträdesförbud om det finns risk för att hen kommer att begå brott på platsen eller allvarligt trakassera någon som befinner sig där. Personen kan också portas om det finns risk för att hen väsentligt stör verksamheten eller orsakar betydande skada på dess egendom.

Förbudet utfärdas av åklagare efter en utredning där personens tidigare beteende på platsen, polisanmälningar och domar granskats. Förbudet gäller sedan högst ett år, och kan förlängas med ett år i taget. Den som bryter mot det döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Utredaren My Hedström, byråchef på Åklagarmyndigheten, tycker däremot inte att det finns tillräckligt starka skäl att porta besökare, en orsak är att det tar för mycket resurser från rättsväsendet. Men i hennes uppdrag ingick det att lämna förslag på lagstiftning.

– Det är också en principiell fråga, man kan säga att du blir straffad för att du går in på en plats där du inte har för avsikt att begå brott just den gången. Dessutom har biblioteken ett särskilt uppdrag ur demokratisk synpunkt. Många bibliotek fungerar som medborgarkontor och under valtider får du ofta förtidsrösta på bibliotek. Men å andra sidan förekommer det mycket stökigheter, säger My Hedström.

I utredningen nämns DIK:s undersökning från 2017 som visar att bibliotekspersonal känner en större oro och otrygghet jämfört med tidigare. Utredaren har även pratat med Sveriges kommuner och landsting, SKL, som menar att det finns viss problematik med ordnings- och säkerhetsstörningar på biblioteken. Det handlar om skadegörelse, hot och ibland våld. Framför allt är det personalen som drabbas. Även en del kommuner har tillfrågats och de bekräftar SKL:s bild, men säger också att omfattningen varierar.

Karin Linder, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening, menar att ett portförbud inte löser ordningsproblem.

– De löses med biblioteksanställda som är utbildade att hantera svåra situationer, och rutiner som gör att medarbetarnas och besökarnas trygghet kan säkerställas, något som är ett ansvar för huvudmannen. En god bemanning är en förutsättning för detta. Våra folkbibliotek speglar alltid det omgivande samhället och samhällsproblem måste lösas med ett brett angreppsätt, inte med ineffektiva signalåtgärder, säger Karin Linder som påpekar att en grundläggande rättighet i bibliotekslagen är att biblioteken är öppna för alla.

– Ett tillträdesförbud skulle inte bara inskränka den grundlagsstadgade rörelsefriheten utan även den enskildes rätt till biblioteksverksamhet. Dessutom är biblioteken ofta vallokal vilket gör ett tillträdesförbud än märkligare.

Nu ska utredningen gå ut på remiss. Blir det en lag om tillträdesförbud föreslås den börja gälla 1 januari 2021.

›› Hotad på jobbet

›› Få anmälningar, men stort mörkertal

›› Ny utbildning för att förebygga hot och våld

›› Störningar och vandalism efter meröppet