Karta: Här har bibliotekarier blivit hotade

20 sep 2017 • 2 min

Biblioteksbladet har granskat alla anmälningar om hot och våld mot biblioteksanställda som kommit in till Arbetsmiljöverket de senaste fyra åren.

2016 anmälde tre bibliotekarier till Arbetsmiljöverket att de har hotats eller blivit utsatta för våld på jobbet. Åren innan var siffran ungefär den samma, med undantag för 2013 då åtta fall av hot och en våldshändelse registrerades. (Bibliotekarier vars arbetsgivare inte hör till branschen bibliotek, till exempel skolbibliotekarier, finns dock inte med i den här statistiken.)

Pia Schyberg, sakkunnig på Arbetsmiljöverket, uppger dock att mörkertalet är stort.

– Vi har en paragraf som säger att man är skyldig att anmäla tillbud till oss. Men vi vet att de här anmälningarna inte görs som de borde göras, säger hon. [fakta id=”16714″]

Antalet biblioteksanställda som har sjukskrivits på grund av hot eller våld på jobbet ligger också på några fall per år. Med så få exempel blir siffrorna svåra att jämföra med andra yrken.

– Men vi vet ju att hot och våld förekommer. Jag kan tänka mig att arbetar man inom till exempel socialtjänsten försöker man skydda sig mot riskerna. Men ett bibliotek, syftet med det är ju att det ska vara öppet för alla. Då är det svårare att säkra miljön så att man kan garantera att inget sker, säger Pia Schyberg.

De yrkesgrupper i offentlig sektor som är mest drabbade av hot och våld jobbar inom vård, skola och omsorg. Men flera av de faktorer som ökar risken för hot och våld på jobbet stämmer även in på bibliotek: Att hantera pengar, att arbeta med människor i offentliga miljöer och att representera en myndighet eller organisation är faktorer som gör ett arbete extra utsatt.

Anmälningarna om hot och våld mot biblioteksanställda kommer från hela Sverige, från små och stora bibliotek, i små och stora städer. I några fall rör det sig om hot via mejl eller telefon. Ofta kommer hoten från berusade personer eller gäng med ungdomar på plats på biblioteket. Och i nästan alla fall utdelas hotet efter en tillsägelse från personalen.

Hur kan biblioteken förebygga hot och våld?

– För det första så måste man ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. I det ska man gå igenom arbetsuppgifterna och de risker som finns med dem. Finns det risker så måste man åtgärda dem, säger Pia Schyberg.