Regeringen: Covid-pass kan inte krävas på bibliotek

14 dec 2021 • < 1 min

Det ska inte vara möjligt att kräva vaccinationsbevis för att någon ska få gå in på ett bibliotek, förtydligar regeringen. Välkommet, säger Svensk biblioteksförening.

Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening. Foto: Elisabeth Ohlson

Biblioteken omfattas inte av förslaget om vaccinationsbevis. Det beskedet kommer från socialdepartementet efter att förslaget har skapat oro i biblioteksvärlden.

Ett förslag om möjligheten att kräva bevis för att besökare har vaccinerat sig mot covid-19 är ute på remiss under veckan. Regeringen vill göra det möjligt för restauranger, affärer samt platser för kultur- och fritidsverksamhet att kräva vaccinationsintyg från besökarna om smittspridningen förvärras. Bibliotekarier runt om i landet har befarat att de ska tvingas kontrollera sina besökare, men nu förklarar alltså socialdepartementet att bibliotek inte ingår i det som i förslaget kallas kultur- och fritidsverksamhet. Tvärtom undantas biblioteken även om de skulle ligga i ett köpcentrum där vaccinationsbevis krävs.

Karin Linder, generalsekreterare på Svensk biblioteksförening, är glad över beskedet.

– Vi välkomnar det och är glada att regeringen ser att biblioteken har en viktig roll att fylla för invånarna vad gäller information och tillgång till litteratur.

Men hon poängterar också att personalens arbetsmiljö måste vara säker.

– Vi är angelägna om att påpeka att det är viktigt att se till personalens säkerhet och att det finns förutsättningar att bedriva ett säkert arbete, säger hon.

– Det ansvaret går hela vägen till ansvariga politiker.

1. Nä, jag hade inte velat ha ansvar för att kolla folks covidpass vid entrén, men en rimlig konsekvens av detta är att biblioteken när smittspridningen exploderar (vilket den kommer att göra) istället tvingas stänga de fysiska lokalerna som under förra vintern. Så jag vet inte om beskedet är direkt glädjande…