Oro för att covid-pass ska krävas för besök på bibliotek

14 dec 2021 • 2 min

Regeringen föreslår att restauranger, affärer och platser för kultur- och fritidsverksamhet ska kunna kräva vaccinationsintyg. Nu finns en oro för att bibliotekarier ska tvingas kontrollera sina besökare.

Regeringen vill göra det möjligt att kräva vaccinationsintyg för besökare till platser för kultur- och fritidsverksamhet. Foto: Claudio Schwarz / Unsplash

Regeringen vill göra det möjligt för restauranger, affärer, platser för kultur- och fritidsverksamhet samt privata sammankomster att kräva vaccinationsbevis av sina besökare om smittspridningen skulle öka. Det ska kunna användas enskilt eller i kombination med andra smittskyddsåtgärder, enligt förslaget som har skickats ut på remiss.

Det finns inget föreslaget datum då regleringen börjar gälla, eftersom det fungerar som en beredskap i det fall smittan ökar. Kravet ska inte gälla barn under 18 år och inte heller personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig.

Intyg om att man har vaccinerat sig mot covid-19 går att hämta på E-hälsomyndigheten.

Förslaget har lett till en växande oro i biblioteksvärlden för att kommunpolitiker beslutar att bibliotek måste kräva vaccinationsintyg av sina besökare. Dels för att besökare vanligen inte registreras eller kontrolleras på bibliotek som är öppna för alla och dels för att få bibliotek har personal att avsätta för att kontrollera vaccinationsintyg.

– Vi har fått många mejl och det är en grundläggande fråga att man inte vill kontrollera sina besökare. Alla har rätt till biblioteksverksamhet, säger Björn Orring, press- och opinionsansvarig på Svensk biblioteksförening.

För ett år sedan ledde regeringens och Folkhälsomyndighetens besked om restriktioner till att nästan alla folkbibliotek i landet tvingades stänga på mycket kort varsel. Ett besked som regeringen sedan drog tillbaka med hänsyn till bibliotekslagen och inom bibliotekssektorn ställdes frågan ”Stängde alla Sveriges bibliotek just ner helt i onödan?” Med regeringens förslag om vaccinationsintyg befarar många att det ska leda till liknande stängningsvåg som förra året, då platser för kultur- och fritidsverksamhet nämns bland de institutioner som kan kräva vaccinationsintyg.

Senast den 20 december ska remissinstanserna, däribland Svensk biblioteksförening och Kungliga biblioteket, ha svarat på promemorian.

Biblioteksbladet söker socialdepartementet för ytterligare information om vad regeringen avser ska gälla för bibliotek, men har ännu inte fått svar.

Hela förslaget som är ute på remiss finns att läsa här.