FHM: Rådet om stängda bibliotek stred mot lagen

23 dec 2020 • 3 min

Först rekommenderades stängning av alla bibliotek. Men rådet drogs tillbaka i det tysta med hänvisning till bibliotekslagen. "Myndigheter och politiker verkar ha dålig känsla och kunskap om bibliotekens uppgift", säger Malmös stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Fredagens nya råd från Folkhälsomyndigheten och regeringen ledde till en våg av stängningar som gör att Sverige går in i julhelgerna utan fysiskt öppen biblioteksverksamhet.

På tisdagen ändrades råden, bibliotek som tidigare pekats ut som en verksamhet som omfattas av de nya rekommendationerna, togs i det tysta bort.

I ett mejl till Biblioteksbladet förklarar Folkhälsomyndighetens pressavdelning att ändringen gjordes eftersom bibliotek som omfattas av bibliotekslagen är en samhällsservice som enligt lag ska finnas tillgänglig för alla. “I dialog med SKR har regeringen och Folkhälsomyndigheten därför justerat den rekommendation som kommunicerades på fredagens presskonferens.”

Torbjörn Nilsson, stadsbibliotekarie i Malmö. Foto: Erik B Leo

De hastigt förändrade beskeden väcker reaktioner i Bibliotekssverige. Torbjörn Nilsson, stadsbibliotekarie i Malmö, säger att beskedet i fredags ledde till en snabb och pressad process för att skapa system och rutiner för att trots stängningen till exempel kunna lämna ut reserverade böcker.

– Myndigheter och politiker verkar ha dålig känsla och kunskap om bibliotekens uppgift och betydelse i samhället. Jag tycker det är dåligt.

För Stockholms stadsbibliotek ledde inte fredagens besked omgående till aktivitet eftersom man uppfattade att det fanns en otydlighet i den information som gavs. Först efter att ha sett de skriftliga rekommendationerna som bekräftades att råden omfattade bibliotek sattes arbetet med att stänga verksamheten igång.

– Det hade vi inte gjort om rekommendationerna inte hade sett ut som de gjorde. Det är en betydande arbetsinsats som har gjorts under helgen för att vi skulle kunna stänga, säger Stockholms stadsbibliotekarie Daniel Forsman.

Daniel Forsman. Foto: Stockholms kulturförvaltning

Daniel Forsman hoppas få klarhet i hur det är möjligt att först gå ut med rekommendationer som får så omfattande konsekvenser, för att sedan dra tillbaka dessa råd.

– Jag kan inte spekulera i vad det är som har gått fel, men det är bara att konstatera att de ansvariga myndigheterna och regeringen som kom med den här rekommendationerna, behöver vara lika tydliga med att man har dragit tillbaka dem och inte bara gör det i tysthet.

Har du fått information av myndigheterna eller regeringen?

Nej, det är rapporteringen i Biblioteksbladet och Expressen och dialogen är i socialmedier mellan kolleger i branschen som har varit informationskällorna.

Är det tillfredsställande?

Jag tycker att det bästa är om regeringen och Folkhälsomyndigheten är tydlig i sin kommunikation om de gör ändringar, och det måste de bära själva.

Även i Göteborg fattades ett hastigt beslut att stänga alla folkbibliotek efter fredagens presskonferens.

– Det är högst beklagligt, säger Anette Eliasson, sektorchef för biblioteken i Göteborg.

Efter fredagens besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten fattades ett hastigt beslut att stänga alla kommunens folkbibliotek redan på lördagen.

– Det är förfärligt om det är så att man inte avsåg detta, eftersom det drabbar så många människor. Vi får dagligen och stundligen synpunkter från användare som är förtvivlade för att de inte kan använda biblioteket.

Det blir dock svårt att göra några ändringar före helgerna, tror Anette Eliasson.

– Vi fortsätter att följa och analysera detta. Det är inte så mycket vi kan göra under helgerna.

Folkhälsomyndighetens chefsjurist Bitte Bråstad säger till TT att beskedet om att biblioteken skulle stänga kom från regeringen och inte från Folkhälsomyndigheten.

– Det är regeringen som har vänt sig till kommunerna, som i sin tur har valt att stänga ner vissa verksamheter. Det här har inte gått via Folkhälsomyndigheten, säger hon.

Detta trots att myndighetens generaldirektör Johan Carlson nämnde biblioteken på presskonferensen.

– Han sa ”som ni har hört statsråden säga”. Det är regeringen som har rekommenderat det här, han har bara upprepat det som de sagt.

Läs också ›› Karin Linder, Svensk biblioteksförening: ”Det är väldigt viktigt att få reda på hur det kunde bli så här”

›› Riksbibliotekarien: ”Det kan ha gått för fort”

1. Jag tycker att det är bedrövligt att inte kunna få den samhällservice jag behöver efter att min skrivare inte fungerar. Vanligen kan jag då vända mig till biblioteket för att få en utskrift. Jag behövde snabbt skriva ut en blankett från Försäkringskassan – men kunde alltså inte göra det hemifrån och gick därför till biblioteket för att få hjälp. Där gick det inte eftersom man inte ger den möjligheten. Jag vill dessutom ha en recension av en bok inte heller det är möjligt. Då allmänheten inte har tillgång till a-sök. Jag brukar.besöka biblioteket när jag har speciella.ärenden och inte för att strosa runt där som en gotländsk politiker uttryckte sig i radio Gotland härom dagen.
    Elisabeth Stenberg-Lundin