Karin Grönvall: "Det kan ha gått för fort"

23 dec 2020 • < 1 min

Kungliga biblioteket (KB) beslutade att stänga för besökare efter fredagens presskonferens. Regeringens uppmaning att stänga till biblioteken tillsammans med uppmaningen att jobba hemma låg bakom beslutet.

Efter fredagens presskonferens beslutade KB att stänga för besökare redan på måndagen. En samlad bedömning låg bakom beslutet, säger riksbibliotekarie Karin Grönvall.

Sedan dess har Folkhälsomyndigheten och regeringen plockat bort bibliotek från listan över verksamheter som bör stänga.

Hade ni stängt om Folkhälsomyndigheten inte hade nämnt bibliotek i fredags?

– Jag vågar inte säga det. Det är en samlad bedömning. Det var tydligt både en uppmaning till alla myndigheter att låta så många som möjligt jobba hemma och en uppmaning till bibliotek att stänga. Kombinationen gjorde att det blev väldigt starkt.

Framöver måste KB och andra myndigheter rapportera in hur många av de anställda som jobbar hemifrån.

Karin Grönvall vill inte kommentera agerandet från Folkhälsomyndigheten och regeringen som plockade bort ordet bibliotek från råden utan att meddela det till berörda.

– I läget med ökande smittspridning går det väldigt fort ibland, här kan det ha brustit i kunskapen. Det kan ha gått för fort.

Läs också ›› Rådet om stängda bibliotek stred mot lagen

Vad som händer efter helgerna är för tidigt att säga.

– Vi fortsätter att analysera det här och tar fram scenarier och servicenivåer och ser hur många som kan jobba hemma, säger Karin Grönvall.

– Det gick ju fort i fredags, nu behöver vi några dagar att tänka och reflektera. Det vi behöver nu är en genomtänkt plan.