KB:s rapport om skolbibliotek

12 jun 2012 • < 1 min

Sedan 2011 ska alla skolenheter enligt skollagen ha tillgång till skolbibliotek. Att lagens intentioner inte följs står nu klart när KB:s skolbiblioteksstatistik föreligger.Hälften av landets elever saknar ett bemannat skolbibliotek.

16 procent av eleverna i grundskolan och gymnasiet har inte tillgång till skolbibliotek på den skolenhet som de går på.  De flesta av dessa elever går på kommunala skolor.

Totalt sett har 71 procent av skolenheterna tillgång till skolbibliotek. Men endast fyra av tio elever har tillgång till ett skolbibliotek som är bemannat minst 20 timmar i veckan. 29 procent av skolenheterna som saknar skolbibliotek bryter således mot lagen.

Tillgång behöver heller inte alltid betyda en fungerande och kvalitativ verksamhet. Även om en skolenhet uppger att de har tillgång till ett skolbibliotek så har dessa många gånger inte alla funktioner, resurser och den tillgänglighet som skolbibliotek bör ha för att fungera som en pedagogisk resurs. Det är brister som att biblioteket inte finns i skolans lokaler, är dåligt bemannat och har ett bristfälligt utbud. Till exempel saknar många bibliotek titlar på minoritetsspråken eller titlar på andra språk för elever med utländsk härkomst. Ofta saknas också medier anpassade för elever med lässvårigheter.

Läget är med andra ord bedrövligt och i stort sett har ingenting hänt sedan den förra mätningen 2008, trots att skrivningen i skollagen trädde i kraft 2011.

KB:s rapport listar också ett urval av synpunkter och kommentarer från de skolenheter som fått enkäten. Där finns alltifrån glada tillrop (”Jättebra att ni gör en översyn!!!”) till rena utskåpningar (”Värdelös enkät, helt ointressant och dåligt strukturerad”) och förlamande ointresse (”Hej, jag är rektor och har inte detaljkunskaper om biblioteket”).

Läs hela rapporten här