Samarbete viktigt på årets skolbibliotek

3 sep 2021 • 2 min

I Vallastadens skola i Linköping planerar skolbibliotekarien tillsammans med pedagogerna i skolan och på fritids. Nu prisas skolan för sin långsiktiga satsning på biblioteket.

Vallastadens skola i Linköping prisas för året skolbibliotek 2021. Foto: Scanska

I Vallastadens skola i Linköping går elever från förskoleklass till årskurs sex. Här finns både grundskola och grundsärskola. I skolan finns ett så kallat fokusbibliotek, som de skolbibliotek som det har satsats lite extra på i Linköping kallas. Det finns exempelvis alltid en utbildad bibliotekarie som arbetar integrerat med lärarna på skolan.

– Som skolledare ser jag biblioteket som en otrolig möjlighet. Det är det vi har tagit fasta på, att se skolbiblioteket som en jätteviktig resurs, säger rektor Martina Almén.

Skolans elever har regelbundet bokade besök på biblioteket. Men fokusbibliotekarie Ida Ross arbetar även tillsammans med pedagogerna i klassrummen samt tar fram böcker och underlag till elevernas temaarbeten.

– Det är viktigt att använda biblioteket som stöd i undervisningen för att tidigt få upp intresset för läsning. Ida jobbar också med undervisning om källkritik.

Ida Ross, fokusbibliotekarie på Vallastadens skola i Linköping. Foto: privat

Ida Ross jobbar tredje året på Vallastadens skola. Tidigare har hon jobbat på andra skolor i Linköping och i Motala. Hon uppskattar det samarbete fokusbibliotekarierna har i Linköping, stödet från rektor och samarbetet med lärarna på Vallastadens skola.

De lägger upp planer tillsammans och inför varje termin gör de ett schema över när Ida Ross ska träffa eleverna. Med skriftliga planer och målsättningar uppnås mer, tycker hon.

– Det är kul att utveckla verksamheten och jag får använda min profession. Jag kan stötta lärarna och ibland kan vi bolla med varandra både före och efter en lektion.

Som skolbibliotekarie är Ida Ross även med i lärarnas arbetslag, något som bidrar till att hon känner sig delaktig och som en i lärarteamet.

Hon träffar alla elever varje vecka i bokade möten, ibland på biblioteket och ibland i klassrummet. Men det händer också att eleverna kommer och söker upp henne på rasten.

– Det verkar som att eleverna tycker det är kul att läsa. För mig är det också väldigt kul att arbeta med särskolan. Där kan inte alla läsa, men de tycker att det är roligt att vara i biblioteket och bläddra i böcker och lyssna på sagor. Vi har också boksamtal tillsammans.

Utmärkelsen ska firas med tårta. Och all personal på skolan är del i arbetet som prisas, konstaterar rektor Martina Almén.

– Det är jätteroligt för biblioteket, men också för hela verksamheten. Det här har vi gjort tillsammans med pedagogerna i skolan och på fritids. Alla är öppna för att använda biblioteket som resurs.

Utmärkelsen årets skolbibliotek delas ut av Nationella skolbiblioteksgruppen. Juryns två hedersomnämnanden går till Sandsbro skola i Växjö och Lindeskolan i Lindesberg.

Juryns motivering

"Verksamheten vid Vallastadens fokusbibliotek visar hur viktigt det är med en medveten och långsiktig satsning på skolbibliotek från skolhuvudmannens sida. Vallastadens skola har elever i såväl grundskolan som grundsärskolan vilket ställer krav på en flexibel och anpassad skolbiblioteksverksamhet. Skolbibliotekarier och pedagogisk personal samarbetar kring ett brett spektrum av olika läsfrämjande insatser, som också ger dokumenterat goda resultat. Juryn vill särskilt lyfta fram det samarbete som etablerats mellan skolbiblioteket och fritidshemmet. Pandemirestriktionerna har inneburit krav på omställningar och personalen på Vallastadens fokusbibliotek har på ett kreativt sätt hittat vägar för fortsatt verksamhet även under 2021."