Ut med burgarna – in med böckerna

27 feb 2015 • 2 min

Stockholms stadsbiblioteks behov av utökade lokaler är stort. Just nu pågår konkreta förhandlingar om att byta ut hamburgare och kebab...

Biblio1Stockholms stadsbiblioteks behov av utökade lokaler är stort. Just nu pågår konkreta förhandlingar om att byta ut hamburgare och kebab mot boksnack och kulturmöten. Enligt vad Biblioteksbladet erfar kan biblioteket komma att ta över basarerna, alltså de låga byggnaderna i korsningen Sveavägen och Odengatan.

I dag ligger ett par snabbmatsställen och butiker i basarerna, kallade just så av arkitekten Gunnar Asplund, som tänkte sig enklare kommersiell verksamhet i byggnaderna.
I samband med det kommande renoverings- och utvecklingsprojektet av Stockholms stadsbibliotek kan basarerna genomgå omfattande förändringar, med en egen entré till huvudbiblioteket och utbyggnad under jord. Tanken är att bibliotekets verksamhet ska börja redan nere vid Sveavägen.
Än så länge har projektet precis dragit i gång och förhandlingar pågår mellan berörda parter. Förslaget att förändra och bygga ut basarerna för att skapa nya utrymmen intill är inte nytt. Det kan bli tal om större utgrävningar fram till bibliotekets rotunda, för att på detta sätt skapa ännu fler lokaler.Bibliotre
– Projektet handlar om en renovering, vi ska inte förvanska någonting, säger Roger Spetz, som är ansvarig på Scheiwiller Svensson Arkitektkontor för samarbetet med de brittiska arkitekterna på Caruso St John Architects.
– Biblioteket är väldigt populärt och väl använt. Nu handlar det om att hitta något som är bra för det här fantastiska, arkitektoniska verket och för verksamheten.
I stort är målet att skapa fler publika ytor, med mer modern komfort. Bland annat att utveckla en större variation av läsplatser, så att det går att både sitta och bläddra i böcker, studera koncentrerat på egen hand och diskutera i grupp. Planer finns också på att utveckla förutsättningarna för program- och barnverksamheten.
– Vi vill också skrapa fram de ursprungliga kvaliteterna och försöka återuppväcka byggnaden till sin forna glans, säger Roger Spetz.
Den officiella tidplanen är att arbetet ska vara klar 2019. Projekteringen börjar nu, och om cirka två och ett halvt år är det byggstart.
Hur stor förändringen kan bli vad gäller huvudbyggnaden är inte officiellt.
– Möjligen kan det hända en del även där, men det håller jag hemligt än så länge, säger Roger Spetz på Scheiwiller Svensson Arkitektkontor, som även ansvarat för den nyligen genomförda ombyggnaden av Stockholms universitetsbibliotek, Frescatibiblioteket.