Axiell fortsätter att växa – köper appföretag

18 jan 2022 • 2 min

Mjukvaruleverantören Axiell köper Finlands ledande apputvecklare för folkbibliotek, Enisoft. Affären ska ge svenska folkbibliotek möjlighet att skynda på den digitala transformationen.

Appen, som finska Enisoft har utvecklat, gör att låntagare snabbt och enkelt kan interagera med sitt bibliotek, säger Joel Sommerfeldt, vd på Axiell Group AB. Foto: Johan Bävman

Axiell, som levererar it-system och system för utlåning av e-böcker till i stort sett alla svenska folkbibliotek, har länge haft siktet inställt på att växa.

– Vi är för små, det är problemet. Framtiden kommer att kräva ännu större skalför­delar för att du ska ha råd med utveckling, sade vd och koncernchef Joel Sommerfeldt till Biblioteksbladet för ett och ett halvt år sedan.

Och när bolaget nu köper finska biblioteksappsföretaget Enisoft är det en del i Axiells expansionsstrategi. Bolaget vill inte berätta hur mycket affären är värd, men köpet innebär att Axiell kommer att erbjuda nya digitala tjänster till svenska folkbibliotek.

Enisoft som alltså har utvecklat en app för bibliotek har i dag 45 finska kommuner som sina kunder, liksom det finska nätverksbiblioteket Helmet och Finlands nationalbibliotek PIKI-biblioteket.

– Vi är glada över att få in företaget i koncernen för att utöka vårt erbjudande med en marknadsledande app för bibliotek. Appen säkerställer att kunder snabbt och enkelt kan interagera med sitt bibliotek när som helst, var som helst, säger Joel Sommerfeldt i ett pressmeddelande.

Appen gör det möjligt för kunder att utföra flera tjänster själva, som att söka bland medier på biblioteket, hantera sina lån, reservationer och förnyelser. Låntagarna kommer också att ha tillgång till ett digitalt bibliotekskort.

Appen kommer att integreras i Axiells molnbaserade folkbibliotekstjänst, Quria. Detta innebär, enligt Axiell, en möjlighet för biblioteken att skynda på den digitala omställningen. En lansering för svenska folkbibliotek planeras under våren 2022.