Prisutdelning med sång a cappella

27 maj 2013 • 2 min

Foto: Stefan Tell

Den officiella prisutdelningen av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne – ALMA – har ägt rum. Den argentinska bilderboksskaparen Isol har blivit fem miljoner kronor rikare, pengar som hon enligt en intervju i TV-programmet Babel, ger en frist och möjlighet att fortsätta och ”drömma” och skapa… nya saker. Prisceremonin skedde i Stockholms konserthus där kronprinsessan Victoria delade ut priset efter ett tal av kulturministern, musik av Mando Diao om framförde tre sånger från sin senaste skiva med tonsatta dikter av Gustaf Fröding, ett musiknummer av barn och ungdomar från El Sistema och musiker från Kungliga Filharmoniska Orkestern. Isol tackade bl a genom att själv framföra en sång a cappella – You Cali tonsatt av Kurt Weill. Kvällen konferencier är skådespelaren Annika Hallin.

Isol, som är född 1972 i en familj med konstnärer, har många strängar på sin lyra – utöver bilderbokskonstnär är hon också serietecknare, grafiker, författare, sångerska och kompositör.

Under sitt besök i Sverige medverkade hon i litteraturprogrammet Babel. Där berättade hon bl a att hon själv som barn inte hade någon relation till Astrid Lindgrens sagovärld helt enkelt för att det i Argentina fanns så mycket översatt av henne. I intervjun framgick med all tydlighet att Isols barnperspektiv är konsekvent. Lika konsekvent är hon när det gäller att följa sin inre röst. Isol ser sig inte som en budskapsförfattare eller bärare av en pedagogik, snarare vill hon inspirera och väcka lusten. Till att fantisera och att drömma.

Nu finns den första boken på svenska skriven och illustrerad av Isol. Den heter Petit, monstret – om  en pojke som ibland får höra att han är snäll men ibland att han är dum – och själv förstår han inte skillnaden.

Isols tacktal och sång kan man lyssna till här