Ny generation - nytt formspråk

15 mar 2013 • 2 min

Nu kan man på allvar slå fast ett generationsskifte i bilderbokskonsten i Sverige. Under 2000-talet har det vuxit fram en ny grupp av bilderboksskapare, majoriteten har debuterat under det senaste decenniet, som nu kan sägas vara väl etablerade.

De är företrädesvis kvinnor, födda på 1970-talet och har ofta en konstnärlig utbildning. Gemensamt för dem är att de för in något nytt i den svenska bilderboken, nya konstnärliga uttryck och stilinfluenser – flera av dem har, liksom t ex Jockum Nordström, ett formspråk i bilderböckerna som de också har i sin konst.

Under 2012 kom till exempel Emma Adbåges tredje bok om Leni, Lenis Olle, Lisen Adbåges tredje bok om Kurt och Kio, Kurt och Kio vill ha kul, Joanna Hellgrens Mormors sjal med text av Åsa Lind och Blixtslukaren med text av Jonatan Brännström, Sara Lundbergs Yakup Tokstollen, där Ulf Stark har skrivit texten (Sara Lundberg är för övrigt 2012 års mottagare av Elsa Beskow-plaketten), och Lena Sjöbergs Vad har du bakom ryggen? (2011 års mottagare av Elsa Beskow-plaketten). Ytterligare verk av flera i den nya generationen är att vänta under 2013.

Enligt Åsa Warnqvist, kommunikatör och forskare på Svenska Barnboksinstitutet, spretar det rent konstnärligt sett i den här nya generationen men det finns vissa drag som går igen som t ex det naivistiska draget, dvs ett formspråk som ligger nära barns sätt att återge verkligheten. Andra drag som kännetecknar den nya generationen bilderbokskonstnärer är att de gärna blandar tekniker. De arbetar med måleriska uttryck och pastosa tekniker, kollageteknik och/eller digitalt uppbyggda bilder. Kraftig kolorit, en design- och formmedvetenhet samt retroestetik är också vanligt.

Under 2012 har några nya namn tillkommit som man kan lägga på minnet. Matilda Ruta bilderboksdebuterar med vänskapsskildringen Mirja och pojken i det rosa huset, med text av Sofia Nordin, och Klara Persson med syskondramat Molly & Sus. Klara Persson utsågs även till 2012 års barn-och ungdomsboksdebutant och mottagare av Slangbellan samt erhöll Snöbollen, priset för bästa bilderbok 2012, för sin debutbok.