Arvika bibliotek levererar toppresultat

7 mar 2017 • 2 min

Det går bra för Arvika bibliotek. Förra året hade det drygt 8 000 fler besökare och 10 000 fler utlån jämfört med året innan. En av anledningarna är att kommunen tagit emot ensamkommande flyktingbarn. Dessutom ligger biblioteket bra till rent strategiskt.

Foto: Arvika Bibliotek och Lisa Larsdotter Börjesson
Lena Börjesson (t.h.) får avsluta sin tjänst på Arvika bibliotek med att rapportera ovanligt bra siffror. Foto: Arvika Bibliotek och Lisa Larsdotter Börjesson

Om bara tre veckor går Lena Börjesson, bibliotekschef på Arvika bibliotek, i pension. Hon har jobbat på huvudbiblioteket i 22 år och när hon nu för sista gången räknade ihop bibliotekssiffrorna som ska skickas till KB så trodde hon först inte sina ögon.

Förra året hade biblioteket drygt 8 000 fler besökare jämfört med 2015 och antalet utlån hade ökat med 10 000 jämfört med året innan. Ett toppresultat med andra ord.

– Jag tänkte att jag måste ha räknat fel, så jag dubbelkollade men siffrorna stämde. Det är jätteroligt, säger Lena Börjesson.

Hon har tillgång till utlånings- och besöksstatistik från 2011 och framåt.

– 2016 är rekord. Förra året kom det till och med fler än 2014 då vi tog emot förtidsröster i två val.

Vad beror det här på?

– Vi är ett populärt ställe att vara på och har många verksamheter som lockar publik.  Sedan har vi också jätteduktig personal som är väldigt bra på bemötandet, att alla känner sig välkomna och sedda, det är inte oväsentligt.

På eftermiddagarna samlas det ofta barn och unga i biblioteket, vilket ibland kan göra att stämningen kan upplevas som stökig. Men att det ibland blir lite mycket av det goda ser inte Lena Börjesson några problem med.

– Ungdomarna trivs här. Vi ligger strategiskt till mellan en högstadieskola, ett gymnasium och bussterminalen. Det gör oss till en populär mötesplats, säger hon.

Vid årsskiftet 2015-2016 tog Arvika kommun emot drygt 140 ensamkommande flyktingbarn, något som bidragit till att besöken och utlåningen ökat på biblioteket.

– För flyktingar är biblioteken guld värda. Vi har gratis wifi, tillgång till datorer och kan hjälpa till att skanna, kopiera och förstå viktiga dokument. Dessutom vill barnen ofta låna lexikon för att snabbare lära sig svenska. De har även kommit in i verksamheten bra eftersom vi erbjudit kurser på arabiska, säger Lena Börjesson.

Bibliotekets bokbuss har också ökat antalet utlån.

– Vi jobbar riktat mot mindre barn och har mycket kontakter med skolelever. Genom bokbussen träffar vi många unga och även lärare kan efterfråga böcker för fritidsläsning.

Biblioteket ser dock en nedgång när det gäller antalet e-lån.

– E-böcker är dyra så därför blir vårt utbud av dem inte så stort. Vi är ju i händerna på förlagen här och köper vi in för dyrt tar pengarna slut första halvåret.

Har du några värdefulla tips till andra bibliotek som vill öka siffrorna?

– Att se till att det finns något för alla och att de satsar på att ha verksamhet när barn behöver den som mest och har tid. Jag är själv imponerad av vårt barnteam som jobbat intensivt med dels språkutveckling och dels med att kunna erbjuda intressanta verksamheter på alla lov.

Hur känns det att gå i pension nu med det här toppresultatet?

– Det är såklart lite kluvet att gå i pension allmänt, men jag får en bra ersättare. Det här har varit ett fantastiskt roligt ställe att jobba på. Vi har en verksamhet att vara stolta över och jag har haft jättebra medarbetare, säger Lena Börjesson.