Hallå där Tomas Svedgård, IT-pedagog

8 jun 2017 • 2 min

Du föreläser om datalogiskt tänkande och programmering på BUS-dagarna (barn-, ung- och skolbibliotekarier i Västerbotten) i dag. Berätta, varför föreläser du om det här?

Tomas Svedgård är it-pedagog och föreläser om datalogiskt tänkande.
Tomas Svedgård är it-pedagog och föreläser om datalogiskt tänkande och kommer att visa hur man programmerar robotar.

– Skolverket har slagit fast att alla barn i grundskolan ska börja läsa programmering med start nästa år. Det har också lagts en digital strategi på kommunerna där de ska börja fortbilda lärare i de här frågorna. Jag kommer att föreläsa om hur biblioteken ska hantera det, för det handlar inte om att alla ska bli programmerare i framtiden, utan om att man måste förstå sin omvärld och hur saker fungerar. Vi tittar också på enkla webbverktyg som finns för programmering och kommer även att programmera små robotar. Det blir mycket lek, samtidigt som de förstår hur man styr en maskin och hur den följer ens instruktioner. Jag kommer även att prata om MIK och hur man exempelvis lär yngre hur algoritmer fungerar på nätet, säger Tomas Svedgård.

Jenny Lindmark, bibliotekskonsulent vid Länsbiblioteket i Västerbotten fyller i:

– Skolverket och KB har sett att ett digitalt kompetenslyft behövs bland både pedagoger i skolan och bibliotekarier. Målgruppen barn och unga växer upp i en annan medievardag än den som vi som är vuxna rör oss i. Då vi har ett uppdrag gentemot denna gemensamma målgrupp är det viktigt att också vi kan hantera dessa miljöer, och faktiskt förstå dem. Kanske vi kan kalla det för ett datalogiskt tänkande generellt, för en större förståelse för medielandskapet. Att tydliggöra algoritmers inverkan i våra liv, programmering och andra ’recept’ för vardagen i vilken vi spenderar så mycket tid i är jätteviktigt. Det kommer att bli, om den inte redan är, en grundkompetens hos alla, från de små barnen till de vuxna, säger hon.

Tomas, du har också haft en föreläsning igår, vad handlade den om?

– Vi pratade om MIK och källkritik kopplat till statistik om ungas medievanor. Det blev många kloka diskussioner där vi bland annat diskuterade hur vi vuxna ska kunna finnas med och stötta barnen i utvecklingen. Många bibliotekarier, inte minst skolbibliotekarierna, jobbar redan med det här. På folkbiblioteken varierar det mer hur ofta man bjuder in enskilda medborgare att prata om MIK. Men alla tycker att det är en viktig fråga och att man måste försöka närma sig den. Ytterst handlar det här om digitaliseringen av samhället och hur vi förhåller oss till det, säger Tomas Svedgård.