Oslos nya huvudbibliotek

26 mar 2013 • < 1 min

Nu är det klubbat! I mars beslutade Oslo bystyre med 55 röster mot 4 att bygga det nya huvudbiblioteket, ”Nye Deichman”, för ca 2,6 miljarder nkr. Det nya biblioteket bygger på förslaget ”Diagonale” som vann arkitekttävlingen 2008/2009. Det fysiska publika biblioteket ska bestå av fem plan och ett källarplan.

Hur dessa disponeras ger en bild av den kommande tänkta verksamheten som är planerad så här:

Källarplanet har, förutom bokmagasin, rum för arrangemang, debatter, kurser och filmvisningar. ”Torget” på plan ett är ingång till Deichmanske biblioteket och kulturstaden Oslo, en mötesplats och orienteringspunkt med restaurang, kafé och kulturinformation om hela staden. Plan två innehåller skönlitteratur för vuxna och barn, kafé, uteservering och områden speciellt tillrättalagda för barn. Plan tre ska innehålla nya medier, ny teknik och en digital verkstad tillgänglig för alla som vill skapa eller dela med sig av egna idéer. Film, dataspel, musik, tecknade serier och populärkultur ska finnas här. På plan fyra står kunskapen i fokus med experimentmöjligheter ”för att i praktiken kunna utforska ny kunskap”. Här finns också kurs- och grupprum. Plan 5 är den tysta zonen i biblioteket, dvs läsesalar och rum för koncentration. Här finns också fackböcker och den ursprungliga Deichmanska samlingen samt släktforskning.

Alltsamman ska byggas miljövänligt och i ny miljöteknik med optimal energieffektivisering (passivhusnivå).

Redan nu är Deichmanske biblioteket den mest besökta kulturinstitutionen i Oslo med en halv miljon besök årligen. Nu förväntar man sig två miljoner besökare per år.