Svenska PEN stöttar utsatta bibliotekarier

23 mar 2017 • < 1 min

Svenska PEN uttrycker sitt stöd till de bibliotekarier som utsätts för hot och hat i samband med kritik kring bibliotekens utbud. ”Vi har reagerat på de hårda tongångar som är kring de här frågorna” säger PEN:s generalsekreterare.

Efter att biblioteken i Nacka valt att inte ta in högerextrema tidningen Nya tider har det varit turbulent. En bibliotekarie har dödshotats på telefon och biblioteken har utsatts för påtryckningar från besökare.

– Vi reagerar på att det riktas hat och hot mot bibliotekarier och på de hårda tongångar som är kring de här frågorna. Det finns ett hånfullt och hatfullt språkbruk som nedvärderar bibliotekariernas professionalism och deras kompetens i att göra ett urval till sitt bibliotek, säger Anna Livion Ingvarsson, generalsekreterare på Svenska PEN.

I ett pressmeddelande skriver organisationen: ”På svenska bibliotek ska mångfald råda och information och olika kulturyttringar finnas allmänt tillgängliga. Det är också en del av demokratins fundament. Men den som försöker styra urvalet genom mordhot och hatspråk är denna öppenhets fiende och ska bemötas som sådan. Bibliotekarierna har nu placerats i frontlinjen för att försvara denna öppenhet. Det är polisens, åklagarnas och de ansvariga politikernas skyldighet att bistå dem.”

– Vi tycker självklart att man måste få vara kritisk till vilka böcker och tidskrifter som köps in till biblioteken, men hot är ett brott, säger Anna Livion Ingvarsson.

Katarina Friskman är kommunikatör på Nacka kommun där inget av de sex biblioteken tar in Nya tider.

– Biblioteken har mandat att göra ett urval och de har valt bort den här tidskriften precis som många andra på grund av ett begränsat utrymme, säger hon.

Dödshotet som en bibliotekarie fått via telefon är polisanmält.

– Bibliotekarien har fått det stöd som har behövts, men det är ingen som har valt att sluta på grund av det här, säger Katarina Friskman.