SKL om oron på biblioteken: "Det är bara att skämmas"

29 okt 2019 • 2 min

Alex Bergström, ordförande i SKL:s beredning för kultur och fritid, lovar diskussion om tryggheten på bibliotek.

Alex Bergström, ordförande i SKL:s beredning, medger att situationen på biblioteken borde ha tagits upp till diskussion tidigare. Foto: Peter Wahlström

Fler vittnar om social oro, våld och våldsamma situationer i Diks undersökning om trygghet på bibliotek, som presenterades i september. Fackförbundets ordförande Anna Troberg är kritisk mot arbetsgivar­organisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
– Det är uppenbart att de inte har biblioteken på sin att göra-lista, sa hon till ­Biblioteksbladet när ­rapporten släpptes.
Alex Bergström, socialdemokratiskt regionråd i Västra Götalandsregionen och kommunpolitiker i Falköping, är ordförande för SKL:s beredning för kultur och fritid och därmed den part som Anna Troberg efterlyser dialog med.
Varför får inte situationen på biblioteken fäste hos SKL?
– Den ska få fäste, det är bara att be om ursäkt. Det är klart att vi ska bjuda in dem för att diskutera saken. Det är bara att skämmas över att vi inte har gjort det tidigare.
Varför har det inte gjorts?
– Jag kan inte svara på det, jag blev vald i mars.
Vad är det för process du ser framför dig nu?
– Att de ska bli sedda, och vi ­behöver fundera på vad vi kan göra. De har säkert många idéer som de vill testa mot både sina ­arbetsgivare på den kommunala nivån, men också mot SKL.
Har frågan diskuterats under din tid som ordförande?
– Nej, vi har inte kommit dit än, men den kommer att lyftas.

Läs mer: Social oro och våldsamma situationer har ökat på skol- och folkbiblioteken, enligt Diks undersökning.