Bibliotekets annons stoppades av Facebook

28 jan 2020 • 2 min

När Karlstads universitetsbibliotek ville annonsera om evenemanget där en forskare berättar om tecknade serier ur ett feministiskt perspektiv sade Facebook nej. Annonsen ansågs för politisk. ”Märklig dubbelmoral”, säger biblioteksdirektör Jakob Harnesk.

Den här annonsen fick Karlstads universitetsbibliotek inte publicera på Facebook.

I morgon, onsdag, ska forskaren Margareta Wallin Wictorin, docent i konst- och bildvetenskap, berätta om feministiska tecknade serier. I rubriken i annonsen som biblioteket ville lägga ut på Facebook följer också orden ”satir, bildning och aktivism”.

Men annonsen ansågs innehålla för känslig information och biblioteket fick svaret att den inte fick publiceras.

Ungefär en gång i månaden brukar universitetsbiblioteket i Karlstad bjuda in allmänheten att lyssna till forskares arbete. För att nå ut skapar de ett evenemang på Facebook, men brukar också betala cirka 50 kronor för en annons.

_ Det har inte varit några som helst problem när det har handlat om Brexit och robotar, men den här gången blev den stoppad, säger Jakob Harnesk.

Jakob Harnesk

De har inte fått någon förklaring varför den stoppades förutom informatinen att annonsen rör sociala frågor, val eller politik. Trots att bibliotekarien verifierade sin identitet, som hen blev ombedd att göra, var svaret fortfarande nej från nätjätten.

– Jag tycker att det är ganska upprörande och jag tycker att det är en märklig dubbelmoral som de visar upp. Å ena sidan finns massor av inlägg om hat, hot och fake news. Men en sån här ganska harmlös sak stoppas, det är minsta sagt märkligt, säger Jakob Harnesk.

På samma sätt som forskningen ska vara fri bör man också fritt kommunicera kring forskning, tycker han, och lägger till att Facebook borde ta sitt ansvar för samhällsutvecklingen.

– De har en extremt dominerande ställning och de borde försöka göra allt de kan för att få bort fake news och hatiska inlägg och i stället fokusera på vederhäftig information.

Samtalet med forskaren kommer att äga rum som planerat och biblioteket har fört ut informationen om mötet via andra kanaler.

Biblioteksbladet har inte lyckats komma i kontakt med Facebook för en förklaring till det som har inträffat.