Bibliotekets Facebook-sida kapades

12 okt 2021 • 2 min

För drygt en vecka sedan kapades Biblioteken i Södertäljes Facebook-sida. ”Synd att det är just nu när vi öppnar upp igen.”

Cecilia von Strokirch, kulturproducent på Biblioteken i Södertälje.

Plötsligt slängdes alla administratörer av Facebook-sidan ut. Ingen på Södertäljes bibliotek kunde längre lägga upp inlägg på sidan. I stället dök nya typer av inlägg upp, exempelvis inlägg om en tandläkare i Washington och sedan förvandlades sidan till en fan-sida av en gammal tv-serie från 90-talet.

– Det är den klassiska 90-tals sitcomen The Nanny som nu går att följa via vår gamla Facebook-sida, säger Cecilia von Strokirch, kulturproducent på Biblioteken i Södertälje.

– Vi har försökt få tag på Facebook sedan första timmen det hände, men deras support har inte fungerat.

I går, måndag, öppnade biblioteken ordentligt igen efter att ha haft olika typer av begränsningar under pandemin.

– Vi gjorde den sista ommöbleringen i går och nu står alla bord och stolar framme igen. Det är lite synd att den kapades just nu när vi öppnar upp med fler program.

Cecilia von Strokirch är dock trygg med att de flesta besökare hittar till bibliotekets webbsida som fungerar som den ska och tror att Facebook-sidan snart kommer att vara i gång som vanligt igen också.

– Nu har Facebook visst visat att de försöker lösa problemet, säger hon.

Ingen administratör på Biblioteken i Södertälje kan komma in på Facebook-sidan. I stället läggs andra inlägg upp, bland annat från 90-talsserien The Nanny.

1. Jag fick tipset att man i sitt eget Facebookkonto bör lägga in tvåfaktorautentisering. När Facebook ser något som de upplever som suspekt, såsom att du loggar in från en helt annan plats eller från en helt annan enhet, kräver de därför att man autentiserar sig på något annat sätt som ni i förväg har godkänt. Läs mer om detta på https://www.facebook.com/help/148233965247823 – Biblioteksbladet får gärna skriva om detta också, så att inte fler biblioteksgrupper drabbas.

Det var enkelt att fixa, och jag hoppas detta hindrar i alla fall mig från att bli kapad och därmed får se mina grupper förstörda. Nu skall jag bara be alla medadministratörer att göra samma sak.