Biblioteksdagarna ställs in även nästa år

18 sep 2020 • < 1 min

Biblioteksdagarna 2021 ställs in som fysisk konferens. Kansliet på Svensk biblioteksförening ska ge förslag på vad som ska bli i stället.

Johanna Hansson. Foto: Stina Loman.

Biblioteksdagarna 2021 var planerade att hållas i Östersund den 20 och 21 maj. Så blir det inte.

Biblioteksdagarna ställdes in med kort varsel i våras och ersattes med ett digitalt seminarium. Och redan nu står det alltså klart att även nästa års Biblioteksdagar inte kommer att ske i form av en konferens där alla möts på samma plats.

Svensk biblioteksförening bedömer att för många osäkerhetsfaktorer kring pandemin fortfarande råder och har beslutat att ställa in det fysiska mötet.

Att ställa in en konferens som Biblioteksdagarna i ett sent skede medför stora kostnader och därför fattades beslutet redan nu.

Det är ännu inte klart om konferensen kommer att hållas på något alternativt sätt. Ett digitalt evenemang är en möjlighet, skriver föreningen på sin hemsida. Kansliet har fått i uppdrag att presentera förslag på hur Biblioteksdagarna kan arrangeras utan det fysiska mötet.

Genom att redan nu ställa in den fysiska konferensen finns det tid att planera för ett bra alternativ, konstaterar Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson i ett inlägg på föreningens hemsida.

– Vi vet att det finns stort behov av att möta kollegor fysiskt, likaså av både digitala och fysiska seminarier för att lära nytt. Nu behöver vi komma fram till hur vi på bästa sätt kan erbjuda så bra alternativ till en fysisk konferens som möjligt för våra medlemmar, säger hon.