Biblioteksfrågorna tar plats i Almedalen

4 jul 2022 • 2 min

Med bara månader kvar till valet är Almedalen en självklar plats för alla som vill lyfta frågan om bibliotekens roll i samhället.

– Absolut! Bibliotek borde man prata så mycket som möjligt om. Det är jätteviktigt när det är så många beslutsfattare här på plats, säger Anna Troberg, ordförande i fackförbundet Dik.

Hon har inlett veckan med ett panelsamtal om skolbibliotek. Almedalen är, trots pandemi och ett halverat program, fortfarande självklart för biblioteksfrågor. För Anna Troberg var det roligt att komma tillbaka efter två uteblivna Almedalsår på grund av covid-19.

– Det känns jättetrevligt och det är bra för man träffar så många som jobbar med samma frågor. Men det är skönt att de har kortat och att det är lite färre dagar.

I stället för som tidigare åtta dagar, pågår nu Almedalsveckan endast söndag till torsdag och med färre programpunkter.

För Sara Edlund som har jobbat i åtta år på Almedalsbiblioteket i Visby innebär veckan något helt annat. Roligt, men svårt att ta sig till jobbet och mängder av besökare som vill ha hjälp med att hitta vägen, låna toaletten eller söka skydd om det börjar regna. Men årets Almedalsvecka har börjat betydligt lugnare än tidigare år, berättar hon.

– Det är färre stånd och även om det är liv och rörelse är det lugnare. Men det är häftigt att vara mitt i smeten. Och i år har vi värdar i foajén som hjälper besökare med frågor om att hitta vägen, så det underlättar.

Några som också tycker att det är kul med mycket folk i Visby är Hugo Marquart, Noel Dehlin och William Jönsson som delar ut bokmärken till förbipasserande på gatan. De samlar pengar till en klassresa och uppdraget kommer från Svensk biblioteksförening som vill lyfta frågan om skolbibliotek.

– Det är kul att det är så mycket turister här, säger Noel Dehlin.

– Det är typ fullt överallt, säger Hugo Marquart.

När de har slut på bokmärken hämtar de fler hos Björn Orring och Lisa Gemmel från Svensk biblioteksförening.

– Personligen tycker jag att det är jättekul att vara här, stämningen är bra och folk är glada att vara här, säger Lisa Gemmel.

Det är inte lika mycket folk som tidigare år, konstaterar de, vilket underlättar när de vill prata med beslutsfattare.

Föreningen har ingen egen scen, men deltar i några panelsamtal. Utöver det ska de träffa beslutsfattare och har riktat in sig på ungdomspartierna.

– Vi har stängda möten på biblioteket med representanter för ungdomspartierna. Det är valår och vi vill prata med nästa generations tjänstemän och ministrar, säger Björn Orring.

Huruvida Almedalsveckan har spelat ut sin roll eller om den kommer att fortsätta vara en viktig samlingsplats får årets vecka utvisa.

– Efter det här året får vi se, men det är positivt att de har kortat ner det, säger Lisa Gemmel.

1. Skolbibliotek är enormt viktigt- bra att frågan tas upp i detta sammanhang.
    Jag arbetade själv under några år i Stockholm som gymnasiebibliotekarie och insåg hur viktig vår verksamhet var. Arbetar idag med studenter på universitetsbibliotek och är övertygad om att de språkproblem som vi bibliotekarier stöter på hos denna grupp hade sett annorlunda ut om det hade funnits en tydlig lag gällande skolbibliotek.