Bibliotekssystem utslaget av säkerhetsattack

24 jun 2021 • 2 min

Micromarc, som används av folk-, skol- och specialbibliotek i Sverige, Norge och Finland, ligger nere. ”Vi är utsatta för en kriminell handling”, säger Axiell Sveriges operativa chef Maria Wasing.

Enligt Maria Wasing Axiell Sveriges operativa chef Maria Wasing har ingen känslig information läckt ut vid säkerhetsattacken mot Micromarc. Foto: Daniel Nilsson

Drygt 50 svenska folkbibliotek, ett antal skol- och specialbibliotek samt verksamheter i Norge och Finland är drabbade av att bibliotekssystemet Micromarc ligger nere sedan tidigt på onsdagen.

Orsaken till driftstoppet beskrivs av Axiell Sveriges operativa chef Maria Wasing som en målinriktad säkerhetsattack, eller en kryptoattack.

– Det innebär att våra kunder inte har tillgång till systemet på ett säkert sätt. Det är naturligtvis något vi beklagar, säger hon.

Ett bibliotekssystem innehåller potentiellt känslig information om låntagare, transaktioner, cirkulation och reservation. Enligt Maria Wasing tyder dock inget på att data har läckt ut ur systemet.

Händelsen är polisanmäld och sysselsätter just nu ett 20-tal personer inom Axiell samt stora delar av bolagets organisation för teknisk support. När systemet kommer att återstartas är inte möjligt att uppge, säger Maria Wasing.

– Vi sitter i nuläget och jobbar med en internationell säkerhetsfirma. Vi måste vara försiktiga när vi återskapar och tar tillbaka miljöerna. Den processen måste göras på ett visst sätt.

Som global leverantör av driftsystem för bibliotek och museer har Axiell tidigare utsatts för försök till dataintrång. Maria Wasing säger dock att detta är första gången ett sådant försök slår ut ett system.

– Det är medvetet gjort, kanske inte för att skada Axiell som bolag, utan för att skada en infrastruktur. Jag vet inte vilka de är, de kanske ha provat på massor av bolag, men för oss känns attacken ganska riktad.

Kommer Micromarc-användarna att kompenseras för att driften ligger nere?

– Vi arbetar med fullt fokus på att få upp det här, så de diskussionerna har vi inte kommit till än. Vårt fokus är att lösa situationen och att hålla kunderna informerade, säger Maria Wasing.

Micromarc är en Axiell-produkt sedan 2019 då bolaget köpte norska Open Library Solutions.