Bokmässan invigd ”Ni gör hela skillnaden”

24 sep 2020 • < 1 min

Kulturminister Amanda Lind vände sig direkt till bibliotekarierna i sitt invigningstal på Bokmässan.

Kulturminister Amanda Lind invigde Bokmässan 2020.

Så var den i gång, 2020 års Bokmässa. Inte alls som vanligt, men ändå. När kulturminister Amanda Lind invigde den första digitala bokmässan på torsdagsmorgonen lyfte hon allas ansvar för barns och ungas läsning.

Hon berättade om regeringens satsning på folkbibliotek och på läsråd, men vände sig även direkt till bibliotekarierna:

– Ni gör hela skillnaden, sade Amanda Lind.

– Utan er skulle böcker fastna i hyllorna och samla damm och så ska vi inte ha det.

Kulturministern vände sig också till föräldrar och uppmanade dem att vara goda läsförebilder för sina barn. Genom att läsa själva och genom att läsa tillsammans med sina barn.

Och så en uppmaning till alla unga, och för den delen även vuxna:

– Jag vet att frestelsen till mobilen är stor. Men att ta sig an den där romanen ger mångfalt tillbaka.

Programtips om bibliotek på Bokmässan

Sofia Lenninger samtalar om bibliotek och demokrati