Sofia Lenninger om bibliotekens demokratiuppdrag på Bokmässan

23 sep 2020 • 2 min

För ett år sedan stormade det kring Sofia Lenninger när hon tvingades att lämna sitt jobb som kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg. På torsdag pratar hon om bibliotek och demokrati på Bokmässan.

Sofia Lenninger var tidigare kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg.

Sofia Lenninger deltar i ett samtal på Bokmässan om kopplingen mellan demokrati och bibliotek tillsammans med Anneli Jordahl, Lars Strannegård och Per Wirtén.

Hon vill diskutera hur känd den kopplingen är för allmänheten.

– Jag tror inte den är så glasklar. För många är biblioteken ett ställe där man kan lyssna på föredrag och låna böcker och det ska man inte underskatta. Men själva syftet med lagstiftningen, demokratiuppdraget, är inte lika känt, säger hon.

– I dag jobbar våra biblioteksledningar, chefer och främjandeorganisationer, exempelvis Svensk biblioteksförening, för att förklara och beskriva det allmännyttiga värde som biblioteken skapar. Men de gör det för departement och politiker.

Gott så, men Sofia Lenninger tycker också att det behöver förklaras för allmänheten. I stället handlar det ofta om streamingtjänster och lockande anbud när biblioteken vänder sig till besökarna.

Hon tycker att man bör lägga mer krut på att föra fram det som förs fram till politiker även till allmänheten. Och för Sofia Lenninger är det folkbildningen som är kopplingen mellan bibliotek och demokrati.

Fakta Ur bibliotekslagen

Ändamål:
  • Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.
  • Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla.

Mer om Bokmässan 2020

Om man lyckas förmedla det och få en stark röst som inser värdet av biblioteken som folkbildare och demokratibevarande får man med politikerna av bara farten, säger Sofia Lenninger.

– Vill man nerifrån ha en aktiv och neutral organisation för lärande och bildning, då kommer politiken också vilja det.

Hon tror att folkbibliotekens roll skulle vara starkare om det var allmänt känt att det är en folkbildningsinstitution som är öppen för alla, hela livet. Och hon efterlyser debattartiklar med frågeställningen vad som skulle hända om ett folkbibliotek lade ner.

– Sådana raka debatter skulle jag vilja se från biblioteksledningens sida. Jag tycker att de har varit frånvarande.

För när människor inte känner till bibliotekens demokratiuppdrag, då blir det också lättare för politikerna att lägga ner, stänga eller plocka resurser från biblioteket, konstaterar Sofia Lenninger.

Läs mer: Programpunkterna du inte bör missa på Bokmässan

Fakta Samtal på Bokmässan

• Sofia Lenninger deltar i ett samtal om bibliotekens demokratiska uppdrag på Bokmässan. Det hålls klockan 10 på torsdagen. Övriga deltagare i samtalet är Anneli Jordahl, författare och Lars Strannegård, professor och rektor för Handelshögskolan i Stockholm. Per Wirtén, författare, är programledare. Samtalet arrangeras av författarförbundet.
  • Debattörerna möts på Fotografiska museet i Stockholm, men åhörarna deltar via webbsändningen som liksom övriga program på årets Bokmässa är öppen för alla.