Många bibliotekssamtal på Bokmässan

23 sep 2020 • 2 min

En lång rad programpunkter handlar om bibliotek på Bokmässan 2020. Och ytterligare samtal förs om demokrati, läsfrämjande, digitalisering och andra ämnen som berör bibliotekssfären.

Bokmässan 2020 kan följas digitalt. Vissa samtal och debatter hålls på Fotografiska museet i Stockholm och kan följas via Bokmässan play utan kostnad.

Snart är det dags för årets Bokmässa. Den blir visserligen inte som andra bokmässor, men ändå med många spännande samtal om litteratur och bibliotek.

Till helgen hålls Bokmässans litteraturfestival med fokus på bland annat hjärnan, samtiden och crimetime. Men det är på bildningshubben som hålls på torsdagen och fredagen som det är störst fokus på biblioteksfrågor.

I tre spår; Demokratin, Lärandet och Morgondagen, kommer frågor om källkritik, barn- och ungdomslitteratur, demokratiuppdraget, digitaliseringen, spel och mycket mer att lyftas. Skolbiblioteken har en stor plats i årets bokmässa, inte minst med tanke på den utredning som pågår. Utredare Gustav Fridolin är också en av gästerna som är med i samtal om skolbiblioteken på fredag.

På torsdagen håller Svensk biblioteksförening i seminariet Skolbibliotekarien – elevens guide i bokskogen. Temat är lättläst. Samma dag samtalar också Sofia Lenninger, tidigare kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg, om kopplingen mellan bibliotek och demokrati.

På fredagen talar bland andra Helena Berhan från Botkyrka bibliotek om hur barn påverkas av att nästan alla huvudpersoner i barnböcker har vit hudfärg. Programpunkten heter Black Lives Matter i barnboken.

Hur påverkar förståelsen av algoritmer användningen av internet? Hur skiljer den sig mellan unga och gamla och vilka förväntningar finns på biblioteken? Det talar Lisa Olsson Dahlquist om på Forskartorget.

För den som är upptagen med annat, eller vill följa två samtal som hålls samtidigt, finns i år inga begränsningar. Hela bokmässan hålls digitalt på grund av pandemin. Alla som vill kan följa den utan kostnad och alla programpunkter kommer att finnas kvar för att ses i efterhand.

Ett urval från programmet för Bokmässan 2020

TORSDAG:
  • Det ideala biblioteket - Boken Sverige läser presenterar omistliga verk i den svenska litteraturskatten – torsdag klockan 9.00.
  • Skolbibliotekarien, elevens guide i bokskogen – Frågor kring lättläst – torsdag klockan 11.30.
  • Mångspråk på bibliotek – Grunden till annan inlärning – torsdag klockan 12.00.
  • Vilken roll spelar läsande år 2020 och hur motverkar vi läsklyftorna? – Samtal med bland andra Karin Linder från Svensk biblioteksförening om utmaningarna som står i vägen för att tillgängliggöra läsandet – torsdag klockan 16.00.
FREDAG:
  • Algoritmmedvetenhet i mötet mellan generationer – Vad kan olika generationer om algoritmer och vilka förväntningar finns på bibliotekspersonalen? – fredag klockan 11.45.
  • Skolbibliotek i världsklass – Vad har framgångsrika skolbibliotek har gemensamt? Samtal med bland andra utredare Gustav Fridolin. – fredag klockan 12.30.
  • Black live smatter i barnböcker - Hur kan barnböcker hjälpa till att motverka rasism? – fredag klockan 14.30