Bolltokig bokälskare prisas för sitt engagemang för folkbiblioteken

19 sep 2019 • 3 min

Han älskar bollar, hyllar personalen och lyfter fram folkbibliotekens unika plats i samhället. Nick Johnson Jones, konst- och bibliotekschef i Huddinge, är den senaste mottagaren av Bengt Hjelmqvists pris. ”Jag är glad att få vara en del av det gänget”.

Folkbiblioteken är en unik plats i samhället, säger Nick Johnson Jones.

Nick Johnson Jones leker med bollar nästan varje dag. Rullar, jonglerar, sparkar eller kastar. Som ung tränade han tennis sju dagar i veckan och i dag ägnar han ”ohälsosamt” mycket tid åt att följa fotboll och då främst favoritlaget Liverpool, ett intresse han delar med sina barn.

Många ifrågasätter om hans intresse för bollsporter går ihop med samhällsservice, litteratur och konst som han sysslar med på jobbet. Men det gör det visst, säger han. Sportens värld är full av historier.

– Det finns ingen motsättning i det. Det finns mycket sagor och berättelser kopplat till idrott.

Nick Johnson Jones är glad för motiveringen till priset. Och han blir särskilt glad när han tänker på vilka som har fått priset före honom.

– Det känns jättekul. Flera som har fått det tidigare är personer som jag tycker mycket om och respekterar. Att få vara med i det gänget känns fint.

Han vill tacka såväl de som nominerade honom som biblioteksföreningen och juryn.

Juryn har utsett Nick Johnson Jones till årets mottagare av Bengt Hjelmqvists pris för hans unika sätt att arbeta med folkbibliotek. I rollen som konst- och bibliotekschef i Huddinge kommun i södra Storstockholm utgår han från biblioteken som en betydande aktör i samhället, inte minst i kampen mot rasism och segregation.

Juryns motivering

Nick Johnson Jones förenar praktisk biblioteksverksamhet med teoretiska kunskaper, ett samhällsperspektiv och medvetenhet inom breda sociala och kulturella områden på ett sätt som är unikt i den svenska biblioteksvärlden. Nicks övergripande idé är en stark övertygelse om biblioteket som en betydelsefull aktör i samhället, både på lokal och nationell nivå, särskilt i kampen mot rasism och segregation. Han har en stark integritet och är en orädd och drivande förespråkare för de värden som folkbiblioteken representerar.

Själv ser han priset som ett kvitto på hans långsiktiga arbete, på att han inte ger upp.

– Det krävs visst tålamod och det är inte alltid så lätt. Jag tror att jag får priset delvis för den uthålligheten.

Emellanåt är det en utmaning att vara chef i offentliga sektorn, inte minst i tider då resurserna är knappa.

– Det är femte året nu med nedskärningar. Då behövs tuffa beslut. Det gäller att vara klar över vad som är viktigt, över vad som är folkbibliotekens roll.

Nick Jones hänvisar till priset och Bengt Hjelmqvists ord om likvärdig och jämlik tillgång till biblioteken. Men nedskärningarna drabbar personalen ute i verksamheten, de som har kontakt med lokalsamhället.

Det är också i det här sammanhanget som Nick Johnson Jones har efterlyst nya mätmetoder. För att inte bara serva de som redan använder sig av biblioteken och i stället nå ut till nya grupper måste man mäta annat än antal utlån.

– Att bara mäta kvantitet är kortsiktigt och väldigt ängsligt.

Genom sitt alternativa sätt att mäta nyttan av biblioteken har han kunnat förklara och genomdriva satsningar i mer utsatta områden, även om det har inneburit neddragningar på andra håll.

För det är stora skillnader mellan de sex bibliotek i Huddinge kommun som Nick Johnson Jones är chef över.

– Det är enorma skillnader mellan kommundelarna. Ojämlikheten ökar och bland barn och ungdomar kan man se ett nära samband till föräldrarnas resurser och förutsättningar.

Att bli bibliotekarie var det bästa Nick Johnson Jones kunde komma på att göra med sitt samhällsengagemang. Inte på någon annan arbetsplats kommer man så nära lokalsamhället och möter så många olika människor, säger han. Här möts människor i olika åldrar och med olika bakgrund. Hit kan besökarna komma för att låna böcker, men också för att använda dator, få hjälp med samhällsinformation eller bara för att hänga och träffa andra människor. [fakta id=”20476″]

– Folkbiblioteken är en unik plats i samhället. Hit är alla välkomna, säger han.

Personalen på biblioteken borde hyllas mer, tycker han.

­– Medarbetarna är den viktigaste resursen som folkbiblioteken har. Det är unikt det de gör.

Fakta Nick Johnson Jones

Ålder: 44 år Familj: Fru och två barn. Yrkesliv: Har jobbat 20 år med folkbibliotek Bor: I Bagarmossen i södra Stockholm Läser: Familiar stranger, en självbiografi av sociologen Stuart Hall ”den är helt fantastisk, jag tycker mycket om honom”. Fritidsintressen: Bollar, bollsporter, musik, konst, litteratur, barn, familj och vänner. Uppvuxen: I Sverige men med en pappa från Liverpool. Har dubbelt medborgarskap.
Nick Johnson Jones är årets pristagare av Bengt Hjelmqvists pris.