Bråttom när gamla badhuset förbereds för universitetet

11 maj 2021 • 4 min

Det nya biblioteket i Eskilstunas gamla badhus hade ännu inte hunnit invigas när beskedet kom från regeringen: Mälardalens högskola ska bli universitet. Målet på 350 fler anställda ställer nya krav på biblioteket.

Ljuset genom de stora fönstren rör sig fortfarande som i vågor över det som till för bara några år sedan var en simbassäng. I dag är det gamla badhuset i Eskilstuna, Vattenpalatset, ombyggt till bibliotek på Mälardalens högskola.  En lång trappa leder ner mot det som en gång var bassängbotten men som nu är samlingspunkt för studenter, personal och forskare. Delar av läktarna finns kvar jämte nybyggda grupprum för studenterna och längs bassängkanten samsas bokhyllor och studieplatser.

Många Eskilstunabor känner igen sig och delar av inredningen i det gamla Vattenpalatset har bevarats. Foto: Annika Clemens

När nya högskolan i Eskilstuna skulle invigas förra våren hade pandemin hunnit sätta sina klor i samhället. Invigningen sköts fram och studenterna uppmanades att hålla sig hemma så mycket som möjligt. Ambitionen att skapa en samlingsplats har ännu inte kunnat förverkligas.

– Här nere är hjärtat i huset. Det är tänkt som en samlingspunkt för både studenter, personal och forskare, säger enhetschef Kristina Smedeby.

Många har jobbat länge för att högskolan ska bli universitet och det första beskedet kom strax före jul. Regeringen meddelade att den hade för avsikt att göra högskolan, som finns i både Eskilstuna och Västerås, till universitet. Och för bara några veckor sedan gav riksdagen klartecken för universitetsbildningen. Framför allt innebär det ytterligare satsning på forskning och rektors mål är 350 nya anställda till 2025, varav de flesta forskare. Något som betyder mycket för de två kommunerna. ”Vi borde fira lite i dag”, skrev Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson (S) på Linkedin, när riksdagens besked kom.

Ombildningen till universitet ställer nya krav på biblioteket. Utöver stöd till de 17 000 studenterna kommer biblioteket att behöva kunna ge stöd till de nya forskarna.

– Vi växlar upp vår verksamhet kring forskarstöd. Det handlar om allt från kompetens, öppen vetenskap till översyn av våra resurser och tillgångar. Vi ska också kunna hantera mycket större volymer av forskning och forskningsdata och forskarfrågor, säger Kristina Smedeby.

Men än så länge är det fortfarande lugnt och stilla inne i den nybyggda högskolan och i det som tills för bara fem år sedan var en simhall. Den tidigare sporthallen intill revs och gav plats för den i övrigt nybyggda högskolan, men badhuset som har utsetts till byggnadsminne sparades och gjordes om till bibliotek. De stora karakteristiska fönstren är kvar, liksom bassängkanten, delar av läktarna och den stora väggklockan.

– Många som har växt upp här tycker att det är jättekul. De känner igen sig och kommer ihåg hur de frös när de var barn och var här och simmade.

När Mälardalens högskola låg tre kvarter bort brukade Linda Alfredsson komma och simma i badhuset som nu har byggts om till bibliotek. Foto: Annika Clemens

Få studenter rör sig i lokalerna på grund av rådande restriktioner, men Linda Alfredsson, biblioteksassistent, är på plats. Hon trivs bra i nya lokalerna, trots vissa problem med akustiken.

– Det är jättetrevligt här, jättefint.  Ljuset är fint och färgsättningen är skön. Det är lugnt, fint och trivsamt.

Men skenet bedrar – till viss del. För trots lugnet är det ont om tid för bibliotekets anställda. Mälardalens högskola ska bli Mälardalens universitet redan till årsskiftet.

– Vi jobbar stenhårt med detta. Det är ganska hetsigt nu. säger Kristina Smedeby.

Det gamla badhuset, ”Vattenpalatset”, byggdes på 1930-talet i funkisstil. Huset är förklarat som byggnadsminne. På framsidan tas parkeringen bort och högskolan med biblioteket ska bli tillgänglig från åsidan. Foto: Annika Clemens
Längs trappan ner mot det som förr i tiden var bassängbotten finns sittplatser.
Längs med gamla bassängkanten finns i dag bokhyllor och studieplatser. Kristina Smedeby är enhetschef på Mälardalens högskolebibliotek.
Julia Harrysson och Kristina Smedeby vid kaffeautomaten som finns i utrymmet för personalen bakom biblioteket.
Högskolan finns i två städer och böcker skickas regelbundet emellan dem. I utrymmet på andra sidan väggen av återlämningsluckan sorteras böcker som ska till Västerås och till Eskilstuna.
Högskolan är nybyggd på platsen där det tidigare fanns en sporthall.
Hela högskolan är aktivitetsbaserad och all personal bokar sin arbetsplats från dag till dag.
De nya byggnaderna för Mälardalens högskola i Eskilstuna skulle ha invigts förra våren.