De sorterar i en explosion av information om pandemin

22 sep 2020 • 2 min

Sara Loree och Stacy Brody leder frivilliga bibliotekarier som sorterar i floden av vetenskapliga artiklar om covid-19. Imorgon talar de på årets Chals-konferens.

Stacy Brody och Sara Loree leder ett volontärnätverk av medicinska bibliotekarier som gör information om covid-19 tillgänglig och överskådlig. På onsdagen är de två av talarna under Chalmers bibliotekskonferens Chals. Foto: privat

Innan Stacy Brody flyttade till Washington DC och jobbet som medicinsk bibliotekarie på George Washington-universitetet bodde hon i New Jersey, delstaten som hösten 2012 drabbades hårt när orkanen Sandy drog fram.

– Det var många bibliotek då som spelade en viktig roll när de upplät sina lokaler för människor som drabbats. Jag vet också att många bibliotekarier spelade en viktig roll under H1N1-influensan (svininfluensan) – så bibliotekarier har även tidigare spelat viktiga samhällsroller vid kriser. Men vi har aldrig tidigare haft en kris som har krävt en så spridd och omfattande respons från oss som nu, säger hon.

Tillsammans med Sara Loree, som är medicinsk bibliotekarie vid en icke vinstdrivande vårdkoncern i Idaho, leder hon Librarian Reserve Corps, ett frivilligt nätverk som startades när pandemin bröt ut i våras. Sedan dess har nätverket vuxit till att idag omfatta ett hundratal volontärer i 13 länder.

Omfattningen speglar såväl behov som den snabbt växande mängden forsknings om pandemin.

– Det är en explosion av information inom det biomedicinska landskapet, förändringen är väldigt drastisk när alla skyndar sig med att få ut information så snabbt som möjligt, säger Stacy Brody.

– Vi försöker ha kontroll över all ny information, säger Sara Loree.

Ett tydligt mönster i strömmen av nya forskningsrön är att gränserna ofta är otydliga mellan resultat av ny primärforskning och kommenterar av andras forskning.

– Vi ser många vetenskapliga artiklar som inte beskriver egen primärforskning. Samtidigt ser vi många vetenskapliga paper som är taggade som opinionsmaterial men som i själva verket innehåller resultat av primärforskning, kanske när en forskare svarar på en annan vetenskaplig artikel och i sitt svar inkluderar resultaten av en egen studie, säger Stacy Brody.

Imorgon klockan 14.50 deltar Sara Loree och Stacy Brody i Chalmers digitala konferens Chals, som i år har rubriken ”Libraries in times of crises – challenges and opportunities”.