Digital programscen lanseras på biblioteket

23 jun 2022 • < 1 min

Stockholms stadsbibliotek lanserar nu Biblioteket Play, en digital programscen. Planen är att nästa år bredda plattformen för samarbete med andra bibliotek runt om i landet.

Daniel Forsman, stadsbibliotekarie i Stockholm.

Under pandemin producerade Stockholms stadsbibliotek liksom många andra bibliotek runt om i landet, mer och mer digitalt innehåll.

– Ur det föddes en idé om att kunna skapa en plattform där biblioteken tillsammans kan tillgängliggöra de digitala programmen. Jag hoppas att Biblioteket Play kommer att vara en plats för inspiration och lärande, kopplat till vårt läsfrämjande uppdrag och att vi också kommer att erbjuda fina kulturupplevelser, säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek.

Biblioteket Play har skapats med stöd från Kulturrådets Stärkta bibliotek-satsning.

– Redan från början har tanken varit att det här ska kunna bli en plattform för fler bibliotek än Stockholm och under nästa år ska vi, tillsammans med Forumbiblioteken i Nacka, utveckla Biblioteket Play. Vi för redan en diskussion med Malmö om att kunna samarbeta kring en produktion en romsk målgrupp. Förhoppningsvis kan vi hitta formerna för samarbeten och samtidigt hålla en hög kvalitetsnivå, förklarar Daniel Forsman.

Tanken är att utveckla den digitala programverksamheten så att den blir mer tillgänglig och tilltalande.

– Jag hoppas att vi med Biblioteket Play kan lyfta produktionerna från att bara ha en kamera som filmar ett litteratursamtal så jag är oerhört nöjd med att vi på kort tid har etablerat en programscen och att vi har rekryterat ett team som har tagit fram ett program som håller väldigt hög kvalitet, säger Daniel Forsman.