Digitala utanförskapet extra svårt under pandemin

5 maj 2020 • 2 min

Det som länge har varit ett problem ställs på sin spets under coronapandemin. Det digitala utanförskapet blir smärtsamt tydligt och kännbart just nu, skriver fyra forskare på Karolinska institutet och föreslår att biblioteken skulle kunna spela en roll.

Lena Rosenberg, forskare på Karolinska institutet.

– Man är en del av samma verklighet och samma samhälle. Men en stor del av den verkligheten och det samhället försiggår på en plats dit man inte kan gå.

Så beskriver Lena Rosenberg, lektor i arbetsterapi på Karolinska universitetet, det digitala utanförskapet.

Tillsammans med kollegor har hon skrivit om vikten av att ta itu med utanförskapet. Hon är forskare på sektionen för arbetsterapi sedan flera år, men pandemin ställde frågan på sin spets.

– Det blir så tydligt vad digitalt utanförskap innebär när man plötsligt pratar om att allt ska bli digitalt.

Besöksförbud råder, men på många äldreboenden finns inte ens gemensamt wifi.

– Man borde ha tagit tag i detta tidigare. Det är en samhällsfråga och inte upp till individer.

Med gemensamt wifi skulle de boende kunna umgås digitalt med sina anhöriga. Men de skulle också kunna ta del av utbud av digitala teatrar och utställningar som erbjuds under pandemin.

– På samma sätt som man satsar på gemensamt fika på äldreboenden skulle man kunna satsa på det här. Men det viktigaste är att närstående och vänner kan besöka de boende via digital teknik. De skulle till exempel kunna få se hunden och barnbarnen via datorn.

För att komma till rätta med utanförskapet måste synen på de äldre förändras, anser Lena Rosenberg. Även om de behöver hjälp bör de ses som aktörer och användare.

– Den teknik som utvecklas i äldreomsorgen är vårdrelaterad eller så är det spektakulära saker med VR-glasögon och liknande. Det är kränkande när de inte har en basnivå som är hållbar, tycker jag.

Biblioteken lyfts som ett förslag till del av lösningen. Lena Rosenberg är noga med att som forskare själv inte presentera lösningar, men tycker ändå att det finns många fördelar med biblioteken.

– Det är en aktör som de här generationerna det handlar om är så bekanta med.

Bibliotekarier med sin vana och intresse att möta människor skulle passa bra för uppdraget, tror hon, samtidigt som det är bra med en aktör utan ekonomiskt intresse. Det skulle också ge möjligheter för de boende som nu inte får lämna sitt äldreboende och inte får ta emot besök att ta del av digitala boklån.

– Tänk om alla äldreboenden hade ett samarbete med ett bibliotek, som skolorna har. Det är en underbar idé.

Flera forskare bakom artikeln

Bakom artikeln står förutom Lena Rosenberg även Louise Nygård, professor i arbetsterapi, Staffan Josephsson, professor i arbetsterapi och Camilla Malinowski, programdirektor för arbetsterapiprogrammet på Karolinska institutet.