Ny bok om digitaliseringens dilemman

17 dec 2020 • 2 min

I en ny bok som ges ut av KB beskrivs dilemman och komplexa frågeställningar som bibliotekspersonal stöter på i arbetet med digitalisering. ”Jag tror inte alla vet exakt vad det är som har landat i bibliotekens knä i och med samhällets digitalisering”, säger redaktör Stina Bäckström.

Stina Bäckström från Södertörns högskola är redaktör för boken.

I boken Bankdosor, skam och sms-poesi beskriver en rad bibliotekarier olika dilemman de har ställts inför. Essäerna kom till under en forskarcirkel på Södertörns högskola förra våren. Det var ett samarbete mellan högskolan, Kungliga biblioteket (KB) och Regionbibliotek Stockholm och är en del i projektet Digitalt först med användaren i fokus. Deltagarna var bibliotekspersonal och syftet var att ge dem möjlighet att reflektera över vad digitaliseringen egentligen innebär för deras arbete.

– Det handlar om att få syn på komplexiteten och reflektera över de konfliktfyllda värden som ibland finns. Det är tydligt att det finns massor av komplexa ställningstaganden, som exempel om det är en bibliotekaries uppdrag att hjälpa besökarna med deras bankdosor, säger Stina Bäckström som höll i kursen och är redaktör för boken.

Ett urval av deltagarnas essäer plockades ut till boken där även Stina Bäckström och två av hennes kollegor skriver var sitt kapitel. Boken riktar sig till alla i biblioteksvärlden, men även till beslutsfattare och till allmänheten eftersom frågorna inte bara är specifika för biblioteken.

– Boken speglar dilemman som finns i hela samhället så den riktar sig till alla som är intresserade av digitalisering, demokrati och samhälle, säger Stina Bäckström.

Varför behövs boken?

– Jag tror inte att alla vet vilket otroligt viktigt uppdrag och funktion biblioteken har. Och jag tror inte att alla vet exakt vad det är som har landat i bibliotekens knä i och med digitaliseringen i samhället.

Stina Bäckström är själv filosof och undervisar på Södertörns högskola vid Centrum för praktisk kunskap. Innan hon började undervisa bibliotekarier var det stora uppdraget som ligger på biblioteken okänt för henne också.

– Jag jobbar med utbildningar av olika yrkesgrupper, även poliser och förskollärare. Innan jag jobbade med detta hade jag inte jobbat med bibliotekarier och hade nog inte koll på komplexiteten i uppdragen och den stora förändringen som pågår.

Boken kommer att finnas på biblioteken, men går också att ladda ner på KB:s hemsida. Du kan också läsa den digitalt här.

Fakta  Bankdosor, skam och sms-poesi

• De bibliotekarier som har skrivit essäer i boken är: Giovanna Jörgensen, Agnes Kalebbo Nokrach, Linnéa Forslund, Erika Hoff Holmgren, Pia Brinkfeldt, Kerstin Olsson, Christian Kleinhenz och Sofie Samuelsson.
  • Tre forskare från Södertörns högskola som deltog i forskarcirkeln har också skrivit i boken: Stina Bäckström, Anne Kaun och Michael Forsman.
  • Boken är resultatet av den forskarcirkel som hölls inom KB:s projekt Digitalt först med användaren i fokus, ett projekt som KB håller i på uppdrag av regeringen.