Nytt masterprogram i digital information

23 aug 2022 • 2 min

Bibliotekarier som vill höja sin kompetens om information i digitala miljöer har en chans från och med nästa höst då Högskolan i Borås startar ett nytt masterprogram.

Den nya utbildningen beskrivs som unik då den tar ett helhetsgrepp utifrån både tekniskt och teoretiskt perspektiv. Den riktar sig till bibliotekarier, men även personer med kandidatexamen i informatik, arkivvetenskap, digital humaniora eller systemvetenskap.

Sedan tidigare finns flera utbildningar i ämnet, men med fokus antingen på den tekniska utvecklingen eller på hur utvecklingen påverkar samhället.

– För dem som till exempel arbetar som högskolebibliotekarier eller som dataanalytiker och ska hantera information på ett företag räcker det inte med det ena eller andra perspektivet. Det krävs en helhetsbild och en högre analytisk förståelse, säger Karen Nowé Hedvall, universitetslektor vid Högskolan i Borås, i ett pressmeddelande från högskolan.

Målgruppen är framför allt yrkesverksamma högskolebibliotekarier, dataanalytiker och information managers som är i behov av fördjupning, men även personer med en grundläggande utbildning som ännu inte har börjat arbeta är välkomna.

– Tidigare har det inte funnits något masterprogram som vänder sig till personer med just de här förkunskaperna. Vi har inte kunnat hitta något motsvarande i Europa.

Utbildningen ska fördjupa sig i aktuella frågor om hur människor hanterar stora mängder av digital information. Den tar också upp frågor om falska fakta och filterbubblor. Enligt Högskolan i Borås ger en djupare förståelse av detta studenterna en kompetens som sticker ut.

Utbildningen, som drar i gång hösten 2023, hålls på engelska och till största delen på distans. Den kommer bland annat innehålla kurser i datologiskt tänkande, multimodalitet, öppna data som en arena för informationsskapande, datastrategier för organisationer och kritiska perspektiv på det datafierade samhället.

Endast 25 platser kommer att finnas, men högskolan hoppas kunna locka studenter från hela världen och i synnerhet från Europa.

– Att gå vårt masterprogram blir ett sätt att utmärka sig och ta sig framåt mot en ledande position eller expertroll. Det ger också ett försprång till dem som vill bli doktorander i biblioteks- och informationsvetenskap eller närliggande ämnen, säger Karen Nowé Hedvall.